Digitalisering, hållbarhet och kompetensförsörjning i fokus på Byggmässan

Den 26 – 27 april 2023 arrangeras Byggmässan Göteborg i Prioritet Serneke Arena. Mässans innehåll och seminarieprogram är en del av det stora intresset som finns för mötesplatsen, men även västra Sverige som knutpunkt och vikten av en mötesplats i en region med stark tillväxt.

Mässans fokusområden är hållbarhet, digitalisering och kompetensförsörjning. Ämnen som återspeglas både i innehållet på scen och bland utställarna. Nu presenteras de första fyra seminarierna på mässan:

Design & data – nyckeln till ett hållbart samhälle

Digitaliseringen är avgörande i byggbranschens strävan mot en mer sammanhängande byggprocess, lägre risknivå och ett tydligt förvaltningsperspektiv från start. Denna strävan syftar till ökad cirkularitet, nya hållbara affärsmodeller och lägre bygg- och förvaltningskostnader, samt större utrymme för nyskapande och mer skräddarsydd arkitektur som möter människors liv och behov i deras föränderliga vardag. Lyssna till Petter Green från White Arkitekter kring digitalisering i byggbranschen.

Hållbar arbetsmiljö i byggbranschen
Malin Söderson utsågs till Årets byggkvinna 2022 och är VD på saneringsföretaget Iskad Industri & Skadesanering AB i Stockholm. Hållbarhet i branschen är så mycket mer än de materialval man gör, det handlar också om hållbarhet i ett företagsperspektiv.

Byggkonjunkturen

Tor Borg, analyschef CityMark Analys & Byggfakta, kommer prata om Byggkonjunkturen på seminariet och hur djup nedgången blir. Med avstamp i Byggfaktas projektdatabas kommer han presentera nuläge och framtidsutsikter för byggandet inom olika sektorer.

Tor har en utbildning som nationalekonom med bakgrund som analytiker på Riksbanken, Boverket och Folksam. Han har även arbetat som chefekonom på SBAB, nordisk analyschef på JLL, utredare i olika kommissioner och drivit egen konsultverksamhet.

Hur kan vi arbeta tillsammans för att förebygga arbetslivskriminalitet i byggbranschen
Arbetslivskriminalitet är ett allvarligt samhällsproblem som drabbar arbetstagare, företag, samhälle och statsfinanser. Det handlar om allt från svart arbetskraft, skattebrott, brott mot arbetsmiljölagar och utnyttjande av välfärdssystemet till stölder, överfakturering och mutor.

Miia Vuolama från ekobrottsmyndigheten kommer berätta om de risker för ekonomisk brottslighet och arbetslivskriminalitet som Ekobrottsmyndigheten ser kopplat till byggbranschen, vilka utmaningar som finns i arbetet med att bekämpa dessa och vilka möjligheter vi har att tillsammans arbeta förebyggande.

Fler talartider presenteras löpande i nyhetsbrev och på mässans hemsida.

För mer information om mässan, besök hemsidan:

Byggmässan Göteborg

Sofie Dagnelid, 0704344542

Easyfairs organiserar och genomför event som ger professionella aktörer möjlighet att tillsammans blicka in i framtiden.

Vi arrangerar i dag över 200 event i 14 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland) och driver åtta mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Mechelen-Bryssel Nord, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Malmö och Stockholm).

Vår målsättning och det vi brinner för är att ”easifiera” livet för våra kunder genom att möjliggöra effektiv investerad tid och ökad ROI. Easyfairs gör det genom en heltäckande strategi, avancerad teknik och kundorienterade upplägg. Våra digitala lösningar och system ger våra kunder unika möjligheter att nätverka effektivt och göra affärer under hela året. Vi lyssnar noggrant på våra kunders synpunkter när vi tar fram nya onlineformat i en verklighet som är under ständig utveckling.

Easyfairs Group har över 700 engagerade medarbetare, utnyttjar de bästa marknadsförings- och IT-verktygen och utvecklar varumärken som möter våra intressenters behov.

Under 2018 utsågs Easyfairs till ”Entrepreneur of the Year®” i Belgien och vann erkännande som ett Deloitte ”Best Managed Company” och ”Great Place to Work”. För fjärde året i rad tilldelade Deloitte Easyfairs status som ”Best Managed Company” 2022.

Företaget rankas idag som nummer 17 på listan över världens ledande mässföretag.

Besök framtiden med Easyfairs och läs vidare på www.easyfairs.com.

För ytterligare information, kontakta:

Eric Everard
Group CEO