Peter Eriksson, Digitaliseringsminister

Digitaliseringsministern talar på Industrimässorna i Stockholm

Den 10-11 oktober 2017 samlas Sveriges industritoppar på Kistamässan. Medverkar gör bland annat digitaliseringsministern Peter Eriksson, som står på scenen 11 oktober för att tala om möjligheter och risker med digitaliseringen kopplad till kompetensförsörjningen, ett stort problem inom industrin.

Industrin och den industrinära tjänstesektorn är enormt betydelsefull för svensk ekonomi vilket påverkar vårt välstånd och gemensamma välfärd. En nyindustraliseringsstrategi framtagen av Regeringen ska bidra till att Sverige ska vara världsledande inom modern och hållbar industriell produktion – en produktion som ska vara smart, flexibel och resurseffektiv som samtidigt erbjuder en attraktiv arbetsplats.

Peter Eriksson är först med att bära titeln som digitaliseringsminister. Digitaliseringen är en viktig förutsättning för att svenska företag behåller sin konkurrenskraft. Utbyggnaden av den digitala infrastrukturen är en viktig fråga och att Sverige fortsätter vara ledande i att producera nya tjänster är mycket betydelsefullt. Peter Eriksson verkar bland annat för att alla ska få tillgång till de digitala tjänster som utvecklas.

Digitaliseringen spelar en stor roll vad gäller kompetensförsörjningsfrågan - en av industrins hetaste frågor. Den 11 oktober kan alla som arbetar inom industrin besöka Industrimässorna Stockholm på Kistamässan för att lyssna till Peter Eriksson och få kunskap om hur digitaliseringen öppnar upp stora möjligheter vad gäller just kompetensförsörjningen.

Om Industrimässorna Stockholm 2017:
Med sina tre mässor under samma tak; Automation, Process & Underhållsteknik, är Industrimässorna Stockholm årets smartaste industrievent 2017 som visar allt som krävs för att ta produktionen till nästa nivå. Den arrangeras av Easyfairs 10-11 oktober på Kistamässan. För alla som arbetar inom branschen är mässan samt aktiviteter och seminarieprogram kostnadsfritt. För mer information besök www.industrimassorna.com

Kontaktuppgifter för mer info:

Ester Fardell, projektledare
Mail: ester.fardell@easyfairs.com

Om Artexis Easyfairs
I linje med sin mission ”Visit the future” gör Artexis Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i bästa tänkbara format.

Easyfairs arrangerar idag 200 mässor i 19 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och Österrike,).

Artexis driver elva mässanläggningar i Benelux-länderna, Tyskland och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen-Bryssel Nord, Mons, Hardenberg, Gorinchem, Venray, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).

Under räkenskapsåret 2016–2017 sysselsätter koncernen över 700 personer och beräknas omsätta 167 miljoner Euro.

För mer information, besök vår hemsida www.easyfairs.com