Drönare

e-handelns krav på logistiken och utveckling av nya transportsätt viktiga spår i seminarieprogrammet på Logistics & Distribution 2016

Utmaningar i logistikbranschen idag består bland annat av e-handelskunders villkor och utvecklingen av produkter för att möta dem, vilket skapar ett behov för berörda branscher att samverka korsvis. Därför berörs båda punkterna i seminarieprogrammet 21-22 september på Kistamässan.

e-handelskunders villkor ställer krav på dagens logistikchefer
Trycket för att tillfredsställa dagens tech-matade konsumenter med enastående service och snabba leveranser tvingas traditionella återförsäljare att byta taktik eller riskera att förlora försäljning till stora webbutiker - om de inte startar e-handel själva. Samtidigt som den traditionella handeln upplever förändring betyder detta samtidigt högre risker och ökad komplexitet för logistikchefer. Att hitta de optimala distributionslösningarna som matchar kundernas krav har aldrig varit mer av en utmaning och logistikchefernas arbete går mer än någonsin ut på hitta en magisk balans mellan service, kostnad och volym. Butiker fungerar allt som oftast som minilager in-house men om e-handeln ger goda utslag kan det istället bli aktuellt att snabbt hitta andra lagerlösningar. Om verksamheten lyckas med att hitta rätt balans innebär det ofta stor konkurrensfördel.

Drönare kan vara en lösning på snabbare leveranser
Samtidigt som kraven ökar på både återförsäljare och logistikbranschen så jobbas det på alla möjliga kanter med att utveckla nya distributionssätt för att förenkla transportsätt och förkorta leveranstider, allt för att möta kundens villkor. En het fråga är bland annat vilken plats drönare skall få ta i det offentliga luftrummet. Fredrik Sand, Näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare skriver i sin rapport ”Släpp fram drönarna”:

”Både städer och landsbygd står inför en transportrevolution. Transporterna kan lyftas från städernas trånga och hårt trafikerade gator. Livsviktiga leveranser kan ske över vatten och väglöst land. Tekniken för drönare utvecklas nu snabbt. I princip är det i dag bara lagar och regler som hindrar utvecklingen av nya drönartjänster”.

Även Lorenzo Davoli, Design Strategist and Researcher, PhD, som just nu arbetar med ett projekt som kartlägger möjligheterna med molnrobotar och drönartjänster i Norden, tror på att drönare kan vara en lösning för att leverera små paket efter kundens villkor i högre utsträckning:

”Drones have indeed the potential to solve many delivery problems such as last mile issues in the country as well as to provide many other services to other industries at the same time. However, the introduction of autonomous systems in people’s every day life is not straightforward. It will require companies to explore new ways to properly attune these systems and technologies to their context of use. This means learning how to mediate between public and private interests and controversies, anticipating and minimizing possible risks, systemic consequences and costs associated with wrong evaluations and deployments these technologies”

För att sporra utvecklingen i branschen och öka samverkan korsvis mellan berörda branscher kring frågorna arrangerar Easyfairs Logistics & Distribution 21-22 september på Kistamässan. Där kommer du även att kunna lyssna till Lorenzo Davoli och Fredrik Sand på scen under morgonen den 21 september. Ingen föranmälan krävs och det är fri entré till mässan!

För mer information kontakta:
Lorenzo Davoli,lorenzo.davoli@gmail.com
Camilla Lundin, Projektchef, Logistics & Distribution 2016, camilla.lundin@easyfairs.com, +46 (0)-31894134

Om mässan Logistics & Distribution 2016:
Logistics & Distribution är branschmässan som visar framtidens materialhantering, e-logistik och system. Den arrangeras av Easyfairs Scandinavia 21-22 september på Kistamässan. För alla som arbetar inom branschen är entré till mässan, aktiviteter och seminarieprogram kostnadsfritt. För mer information besök www.easyfairs.com/logistics, mässans facebooksida eller twitter. I år arrangeras även en parallell konferens kallad ”Internet of Things”. För mer information och konferensbiljetter, besök www.iotlogistics.se.

Easyfairs arrangerar idag 200 mässor i 19 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och Österrike,).

Artexis driver elva mässanläggningar i Benelux-länderna, Tyskland och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen-Bryssel Nord, Mons, Hardenberg, Gorinchem, Venray, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).

Under räkenskapsåret 2016–2017 sysselsätter koncernen över 700 personer och beräknas omsätta 167 miljoner Euro.

För mer information, besök vår hemsida www.easyfairs.com