Fastighetsmässorna väljer Branschaktuellt som officiell digital partner

Fastighetsmässorna väljer Branschaktuellt som officiell digital partner

Fastighetsmässan har funnit sedan 2009 och kan snart stoltsera med ett 10-årsjubileum. Under det senaste decenniet har mässan ökat med 218 procent i utställande företag och 410 procent på antal besökare. Det har hänt väldigt mycket med andra ord – och det fortsätter hända spännande saker.

Förutom en ny mässhall, ny mässtad och spännande möjligheter har Fastighetsmässan ännu ett nytt samarbete att presentera. Från och med 2018 har Easyfairs valt tidningen Branschaktuellt som officiell digital partner för Fastighetsmässorna. Avtalet innefattar ett digitalt partnerskap för marknadsföring åt mässan och utställarna.

– Vi har jobbat med Branschaktuellt i flera år och tittar ständigt på hur vi kan utvecklas och göra saker bättre. Branschaktuellt är duktiga på digitala lösningar och vi ser nyttan av att växa digitalt. Det var ett enkelt beslut att hitta rätt partner säger Petra Wohner, projektledare Fastighetsmässorna.

Kombinationen av en stadig tillväxt av läsare samt digitala satsningar gör att Branschaktuellt växer.
– Branschaktuellt är Sveriges mest lästa branschtidning för bygg- och fastighetssektorn på nätet*. Tidningen lockar en bred publik av beslutsfattare inom fastighet och samhällsbyggnad. Branschaktuellt har haft en kraftig tillväxt av läsare på de digitala plattformarna och den senaste statistiken visar en ökning på 45 procent i mobil och desktop, säger Oscar Lundberg, vd för Branschaktuellt och fortsätter:

– Vi är stolta över förtroendet att norra Europas största fastighetsmässor väljer oss som officiell digital partner. Vi ska på bästa sätt bära förtroendet genom att skapa intressanta digitala nyhetslösningar för fastighetssektorn.

I och med partnerskapet får Branschaktuellts läsare ta del av ett helt nytt nyhetsbrev med fokus på analyser, ämnen och personer inom fastighetsbranschen. I nyhetsbrevet kommer Branschaktuellt att lyfta fram Fastighetsmässans programinnehåll och utställarnas syn på framtidens tjänster och produkter. Ansvarig reporter blir Jessica Nejman.

2019 utvecklas alltså Fastighetsmässan ytterligare och flyttar till Sveriges mest moderna mässhall - Åbymässan strax utanför Göteborg. Dessutom är det premiär för Umeå som ny mässtad för Fastighetsmässan under 2020.

– Vi har ett vinnande koncept, berättar Petra Wohner, projektledare Fastighetsmässorna, Easyfairs. Under två dagar får man bland annat träffa beslutsfattare från fastighetsbranschen samt ta del av en mötesplats där både utställare finns och seminarier och föreläsningar hålls. Genom en helhetslösning kan vi erbjuda både nya som återbesökare någonting värdefullt.

Åbymässan, färdigbyggd i januari 2019.

Värt att nämna är att Fastighetsmässan håller fri entré för besökare inom fastighetsbranschen. På så sätt kan branschen få ta del av både seminarier och utställningar, som annars kan vara kostsamma.

Nästa Fastighetsmässa arrangeras på Kistamässan i Stockholm den 6-7 mars, 2019, med över 280 utställare och 55 intressanta talare på scen. Sedan följer Köpenhamn 10-11 april 2019, Tammerfors 15-16 maj 2019, Göteborg 4-5 september 2019, Malmö 22-23 januari 2020 samt nyheten Umeå 28-29 augusti 2020.

– Det blir självklart en höjdpunkt i samband med 10-årsjubileet. Utställningarna kommer att vara i fokus, i samband med två scener med över 50 talare där digitaliseringen och trender toppar ämneslistan.

Fastighetsmässan bjuder på många nyheter i år. Bland annat ett samarbete med Rise och Hissförbundet för att erbjuda halvdagar som riktar sig mot fastighetsförvaltare samt utbildning på mässan.

– Vi vill skapa en mötesplats där vi kan erbjuda mycket mer än en vanlig mässupplevelse. Vi vill kunna skapa ett mervärde. Det är också delvis därför som vi har valt att samarbeta med Rise, som kommer att sköta en diplomering på mässan. Vilket betyder att utöver utställare och seminarier kan besökare även ta hem en diplomering från en utbildning gjord på plats. Jag tror också, i digitaliseringens tidsålder, att det blir allt viktigare att ombesörja det personliga mötet. Det är värdefullt.

*Störst sett till antalet besökare per 2018-06-01. Källa: Ocast / Google Analytics

Kontaktpersoner:
Petra Wohner, Projektledare Fastighetsmässorna, Easyfairs. 0704 - 34 45 36
Oscar Lundberg, vd Branschaktuellt Sverige AB. 070 – 280 61 15
Jessica Nejman, reporter Branschaktuellt. 070 – 648 14 80

Easyfairs arrangerar idag cirka 220 events i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA).

I Easyfairs Nordic ingår varumärken som Bostadsrättsmässan, Byggmässan, Caravan, Comic con, Advanced Engineering, Plastteknik, Logistics & Distribution, Skydd & Säkerhet, Elmässan, Elektronik, Empack, Fastighetsmässan, Fastfood & Café, Industrimässorna, Microsoft TechDays, Personal & Chef, Restaurangexpo, SETT, Sportfiskemässan och Upphandlingsdagarna.

Easyfairs driver 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Mechelen-Brussels North, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen sysselsätter över 750 människor och hade intäkter på över 160 miljoner € för räkenskapsåret 2016-2017.

För mer information, besök Easyfairs hemsida http://www.easyfairs.com