Göteborgs mest framstående tech-startups finns på Advanced Engineering nästa vecka

Göteborgsregionen är rikt på startup-bolag inom avancerad teknik och elektronik. Det tar branschmässan Advanced Engineering fasta på och skapar två startup-ytor tillsammans med Volvo Car Group och Stena Center på årets mässa den 27–28 mars.

Advanced Engineering erbjuder de senaste nyheterna inom innovativ och hållbar industriell produktion och arrangeras för andra året i rad i Göteborg. Nytt för i år är satsningen på startup-bolag på mässan. Satsningen sker i samarbete med Volvo Car Group och Stena Center/Chalmers Ventures som presenterar varsitt startup-område inne på mässan, berättar Ester Fardell, projektledare, Advanced Engineering:

- Startups kan ofta visa upp spetskompetensen inom avancerad ingenjörskonst som på många vis är branschens framtid. Därför är vi stolta och glada att kunna presentera två områden med proffsiga startup-bolag i år.

Stena Center beskriver sig själva som ett dynamiskt centrum för utveckling av entreprenörer med affärsidéer baserade på tekniska innovationer. Bolag från Chalmers Ventures som Modvion AB, Rdot Displays, ZYYX Labs AB, Simplex Motion AB och Brinja AB deltar på Stena Centers startup-yta på mässan.

- Hos oss på Stena Center utvecklas entreprenörer och deras verksamhet till bärkraftiga företag, säger Renate Lilja, ansvarig för Stena Centers deltagande på Advanced Enginering.

Göteborgsregionen är känd som ett nav för teknisk utveckling, genom storföretag som bland annat Volvo Car Group. På mässan representerar Volvo Car Group en startup-yta där flera företag från satsningen MobilityXlab kommer att finnas på plats – som också Ericsson, CEVT, Veoneer, Zenuity och Lindholmen Science Park står bakom.

- Det är jätteviktigt att vi på Volvo Cars samarbetar med start-ups det möjliggör att vi tillsammans med dem kan hitta ”out of the box” lösningar som inspirerar till framtidens teknik och produkter, säger Peter Ewerstrand, Senior Director Innovation & Technology Management, Volvo Car Group.

- Vi har verkligen fått in gräddan av Göteborgs mest spännande startups inom teknik och entreprenörskap nästa vecka på Åbymässan, avslutar Ester Fardell.

I linje med företagets mission ”Visit the future” gör Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i det optimala formatet.

Koncernen arrangerar idag 218 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver dessutom 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Nekkerhal – Mechelen, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen har drygt 750 anställda och omsatte under verksamhetsåret 2017–2018 drygt 157 miljoner euro.

Besök vår webbplats för mer information: www.easyfairs.com