Här Livestreamar Logistikpodden för framtidens logistik

Den 7 februari kommer Per Olof Arnäs, logistikforskare Chalmers, till Logistics & Distribution och Malmömässan för att Livestreama sin populära och omtalade Logistikpodd. Det kommer diskuteras framtidens logistik med fokus på logistikens digitala utveckling och vad som händer på marknaden just nu. Imponerande gäster tar plats på scen och logistiken tar plats i rampljuset.

Per Olof Arnäs gästas under Logistikpoddens liveinspelningen av Bo Hallams, Nowaste Logistics AB & Steerlink Partners, Lina Olsson, CLOSER och Julian Lee, Airmee. Det blir en variation med rutinerade logistiker tillsammans med heta uppstickare, samtliga med en tydlig vision att ligga steget före i utvecklingen. Idag ligger flera företag efter i den digitala utvecklingen och det krävs mod för att våga bli digital.

”I vår roll som spindeln i nätet på CLOSER kan vi konstatera att i stort är branschen fortfarande till stora delar manuell - det finns områden där det behövs verkstad, som pilotprojekt för att skapa lärande och våga implementera nya digitala lösningar. Potentialen är enorm och samtidigt oerhört komplext område där det krävs nationell och internationell samverkan och gemensam förståelse för såväl utmaningar som möjliga lösningar – säger Lina Olsson.

För att inte bli omsprungen av tekniken måste företag dock anamma digitaliseringen och sluta se det som hinder och istället som en positiv möjlighet som kan påverka såväl människa som miljö i rätt riktning.

”Digitaliseringens påverkan är positiv. Teknologi och algoritmer bidrar till att optimera både kundupplevelsen och hållbarheten från ett miljöperspektiv i sista milen leveranser” – säger Julian Lee.

Dessutom finns det mängder med intressanta lösningar som kan möjliggöra en mer hållbar logistik till privata hushåll. Säkrare leveranser, obevakade leveranser och en obruten kylkedja är bara några av det möjligheter som framtiden bär med sig.

”En av digitaliseringens uppgifter de närmaste åren blir att bidra till lösningar som möjliggör en mer hållbar varuförsörjning till privata hushåll. Såsom obevakade hemleveranser med funktioner som säkerställer en obruten kylkedja, skydd mot stöld och kontaminering. E-Drop är en prototyp till en ny typ av smart leveransservice som gör skillnad” – säger Bo Hallams.

På Malmömässan den 7 februari, kl. 15.00 på SCEN 2 ges alla verksamma inom logistik möjlighet att delta kostnadsfritt när Logistikpodden Live går av stapeln. För fri entré besök easyfairs.com/logistics.

Logistics & Distribution arrangeras på Malmömässan den 6-7 februari 2019 och Kistamässan 2-3 oktober 2019. Läs mer på easyfairs.com/logistics

För mer information kontakta Emelie Törn, Projektledare, +46(0) 70 4 34 45 41, emelie.torn@easyfairs.com

Easyfairs arrangerar cirka 220 events i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige. Koncernen har drygt 750 anställda och hade intäkter på över 160 miljoner € för räkenskapsåret 2016-2017.

I Easyfairs Nordic ingår varumärken som Bostadsrättsmässan, Byggmässan, Caravan, Comic con, Advanced Engineering, Plastteknik, Logistics & Distribution, Skydd & Säkerhet, Elmässan, Elektronik, Empack, Fastighetsmässan, Fastfood & Café, Industrimässorna, Microsoft TechDays, Personal & Chef, Restaurangexpo, SETT, Sportfiskemässan och Upphandlingsdagarna.

I Norden driver Easyfairs tre multiflexibla fullserviceanläggningar: Kistamässan, Malmömässan samt Åbymässan.

Mer information: www.easyfairs.com