Hypad IPEXPO-premiär bjöd på stark uppslutning

Produktlanseringar, livehacks, TV-spel och sociala media. Det sparades inte på krutet när internationellt erkända fackmässan IPEXPO hade svensk premiär på Kistamässan i Stockholm den 9–10 maj. På plats fanns flera av IT-industrins tyngsta varumärken och i virrvarret av produktnyheter och tjänster bjöd mässans över 60 seminarier på ett brett vingspann som omfattade alltifrån nya rön till den senaste utvecklingen inom teknisk innovation.

Premiärmässan bjöd på hela sex fokusområden som avhandlade alltifrån virtualisering till säkerhetsfrågor och molnettjänster. Microsoft, Google Enterprise, Huawei, HP och Aruba Networks var några av de globala företag som valt att finnas på plats när IPEXPO för första gången introducerades på svensk mark. Allmänhetens intresse inför mässan hade varit stor, vilket också märktes tidigt på onsdagsmorgonen då det var en påtaglig köbildning redan innan portarna öppnades. De som var tidigt ute hann med att ta del av ett tidigt förmiddagsseminarie med Microsofts VD Per Adolfsson, sedan var kommersen i full gång.

Lanseringar från både Microsoft och Google Enterprise
Microsoft hade satsat stort på årets mässa med en egen Partner Village, där man tillsammans med ett stort antal partners presenterade heta produktnyheter och höll inspirerande seminarier. Bland annat fortsatte Microsoft sin lansering av System Center 2012 med lösningar för privata molntjänster.

Ett annat företag som tog tillfället i akt att använda IPEXPO som lanseringskanal var Google Enterprise, som presenterade sin nya molnbaserade lagringstjänst Google Drive. Förutom nya produkter och demonstrationer presenterades också kundcase från Ericsson, HL Display, Volvo och Bonnier Tidskrifter. Det fanns även möjlighet att diskutera hur man bäst kan utnyttja molnet för att öka innovationstakten i sin egen verksamhet.

– Det har glatt oss stort att så många av IT-industrins allra största varumärken valde att satsa på IPEXPO 2012. Engagemanget har skänkt en enorm bredd och man har verkligen fått känslan av att allt finns här på plats. Det har varit ett stort fokus kring fokusområdena; IP NETWORKS, VIRTUALIZATION, CLOUD, WIRELESS, STORAGE och SECURITY – men det har varit så mycket mer att se. Man har bland annat kunnat testa på att spela Xbox Kinect, flyga flygsimulator, hänföras av spännande livehacks och ta del av otaliga produktnyheter och smarta tjänster, säger Charlotte Terner, projektledare för mässan.

Över 60 kostnadsfria seminarier
Sammanlagt ägde över 60 kostnadsfria seminarier rum på mässan. Ett av årets absoluta höjdpunkter var när representanter från Facebook – däribland företagets egen datacenterchef Jay Park – höll ett mycket uppskattat seminarium om historien bakom och utvecklingen av den nya serverhallen som upprättats i Luleå.

IPEXPO-premiären lockade sammanlagt 2464 besökare på två dagar. Mässan arrangeras nästa gång i maj 2013. Mer information följer inom kort.

För mer information, bilder och intervjuer kontakta projektledare Charlotte Terner: 031 – 89 91 58 / charlotte.terner@easyFairs.com.

easyFairs är Europas ledande arrangör av tids- och kostnadseffektiva fackmässor. Mässorna pågår i två dagar och riktar sig enbart till inköpare och beslutsfattare. easyFairs har sitt huvudkontor i Bryssel och genomför årligen 100 mässor i 16 olika länder. För mer information besök www.easyFairs.com