Industriprofiler och globala företag ventilerar hållbarhetsfrågor

Det drar ihop sig till easyFairs industrimässor i Malmö. Den 18–19 april flyttar drygt 150 utställare inom områdena FOODTECH, PROCESS- & ANALYSTEKNIK, DISTRIBUTION & LOGISTIK och PACK & EMBALLAGE in på MalmöMässan. I årets program ryms även föreläsningar och paneldebatter med några av Sveriges mest framstående branschprofiler och företag. Den röda tråden: miljö och hållbarhet.

Miljö och hållbar utveckling är en fråga som står alltmer i fokus hos företag av alla storlekar inom den svenska industrin och bolagen jobbar allt hårdare och mer målmedvetet för att integrera miljöarbetet i affärstrategin.

INDUSTRIMÄSSORNA I MALMÖ tar i år ett helhetsgrepp om frågeställningarna och på seminariescen kommer representanter från industrin och ledande experter att diskutera och dela med sig av sin ovärderliga kunskap på området.

– Vi har fått till stånd ett mycket brett seminarieprogram, men just hållbarhetsfrågan är ett tema som blivIt alltmer centralt. Vi har både paneldebatter och seminarier som bottnar i frågeställningar kring miljö och utveckling, säger Charlotte Terner som är projektledare för mässorna. Tittar man på ”startuppställningen” så finns många tunga aktörer representerade – både ur lokalt och globalt perspektiv. Det kommer att ge oss en rättvis bild av hur de bästa arbetar med den här typen av frågor.

Paneldebatter med tyngd
”Miljö och hållbar utveckling” och ”Lösningar för framtidens godstransporter” är två högaktuella paneldebatter som utifrån olika förutsättningar kommer att ventilera frågorna kring affärsstrategier och hur man med teknikens hjälp kan lätta på klimatpåverkan på lång sikt. Den senare är ett ypperligt exempel på detta, där en panel med idel KNEG-medlemmar (KNEG är ett samarbetsprojekt för klimatneutrala godstransporter med målet att halvera klimatpåverkan för en typisk svensk godstransport till år 2020) kommer att diskutera morgondagens transportlösningar. Medverkande medlemmar är: Lars Mårtensson, Miljöchef, Volvo Lastvagnar, Lars Nilsson, Miljödirektör, Trafikverket och Thomas Ögren, Presschef, Preem.

Globala bolag med miljön i fokus
Bakom flertalet av de seminarier som berör ämnet hållbarhet står en imponerande bredd av branschledande företag som kommer att ge en generös inblick i hur de jobbar med hållbarhetsfrågor. Här är ett axplock av de ämnen som kommer att lyftas:

Ikea byter ut sina pallar och minskar transporterna
Ikea byter ut omkring tio miljoner lastpallar av trä mot lastbärare av papp och plast. Det sparar tiotusentals transporter och skonar därmed miljön.
Klas Ekman, Transportchef Ikea

Målsättningar, miljö- och sociala ansvarsfrågor
Magdalena Kettis, ny hållbarhetschef hos Coca-Cola Enterprises i Sverige och Norge, berättar om hur bolaget arbetar med att implementera sina målsättningar inom miljö- och sociala ansvarsfrågor.
Magdalena Kettis, Hållbarhetschef Coca-Cola

Vikten av att integrera miljöarbetet i affärsstrategin
Tetra Pak har högt ställda ambitioner vad gäller koncernstrategin mot år 2020. Både vad gäller miljöarbete och affärsresultat.
Erik Lindroth, Miljödirektör Tetra Pak

För mer information om seminarierna och om de fyra industrimässorna i stort besök hemsidan www.easyFairs.com.

Presskontakt: Charlotte Terner, 031 – 89 91 58 / charlotte.terner@easyFairs.com.

easyFairs är Europas ledande arrangör av tids- och kostnadseffektiva fackmässor. Mässorna pågår i två dagar och riktar sig enbart till inköpare och beslutsfattare. easyFairs har sitt huvudkontor i Bryssel och genomför årligen 100 mässor i 16 olika länder. För mer information besök www.easyFairs.com