Miska Escoba, fritidsfiskare.

​Miska fiskeinspirerar både barn och nyanlända

I år gör Sportfiskemässan en extra stor satsning på barn och ungdomar. På söndagen går barn och ungdomar in för halva priset på Sportfiskemässan och får ett medlemskap i Sportfiskarna på köpet. Det kommer att finnas massor av aktiviteter för de yngre besökarna, och några av dem håller Miska Escobar från Magelungens fiskevårdsförening i. Miska är även engagerad i ett projekt för att integrera nyanlända i det svenska samhället. Fiske – ett intresse som trotsar både ålders- och nationsgränser.

Miska Escobar, 35, är till vardags plattsättare, men på fritiden är det familjen och fiske som tar all hans tid ¬ ofta i kombination. Hans tre söner – ett, fem och sex år gamla – följer ofta med på Miskas fisketurer hemma i Farsta Strand med omnejd.

– Alla mina tre killar har varit med mig i bärsele när jag fiskat sedan de var två-tre månader. Första gången de höll i ett kastspö var när de var runt två år. Speciellt min mellankille är jättepå och vill fiska hela tiden. Jag var själv fem år här jag började fiska tillsammans med min pappa som kommer från Chile. Men av fem syskon i familjen är det bara jag som fortfarande fiskar, vilket jag gör nästan varje dag, berättar Miska.

Alla barn som kommer till Sportfiskemässan är välkomna till Miska Escobars två aktivitetsbord där de kan pyssla, tävla och ställa frågor om fiske.

– Det ena bordet har aktiviteter för barn upp till 8 år där de får rita, måla, pyssla och delta i frågesporter och utlottningar. Bland får de tillverka fiskar till ett låtsasakvarium. Det andra bordet är för barn mellan 9 och 17 där kan tillverka egna nylontafsar och gäddstingers, och som bonus får alla en jigg. Jag tycker själv att det är hur kul som helst att tillverka mina egna fiskegrejer, och det är jag övertygad om att alla barn som kommer hit också ska tycka!

Miska är en av eldsjälarna i Magelungens fiskevårdsförening som har funnits sedan 1937. I höstas startade Miska en juniorsportfiskeklubb inom föreningen, den har hittills tio medlemmar mellan 10 och 15 år. Nio killar och en tjej.

– Tyvärr är det svårt att locka tjejer att fiska, speciellt när de blir lite äldre. Men när jag hade en fiskeskola för 50 yngre barn var faktiskt hälften tjejer, det var ju toppen, konstaterar Miska.

I somras blev Magelungens fiskevårdsförening tillfrågad av Stockholms stad om att delta i ett projekt för nyanlända, kallat VIDA (Välj Inkludering, Delaktighet, Aktivitet). Hittills har Miska sex nyanlända personer från Syrien och Afghanistan i sin fiskegrupp.

– Jag räckte genast upp handen och sa ”skicka dem till mig” när vi fick frågan. Sedan dess har jag fiskat med den här gruppen nyanlända, som en hjälp för dem att komma ut mer i samhället, knyta kontakter och bättra på sin svenska. Det blir på mina villkor, när jag kan komma ifrån familjen en stund, så oftast från fem på morgonen fram till klockan nio. Men de flesta som fiskar är ju morgonpigga!

En av de nyanlända fiskeentusiasterna i Miskas grupp, Marowan Almohammad från Syrien, kommer också att vara med på Sportfiskemässan och berätta om projektet och vad fisket betyder för honom. Och han tar även med sig hela sin familj med fem barn.

– Marowan är jättetaggad inför detta, så fort han får fiska är han jätteglad! I mars ska hans och min familj göra en fiskeutflykt tillsammans, berättar Miska lyckligt.

Till sist – vad ser du mest fram emot på Sportfiskemässan?

– Roligast kommer att bli att träffa alla barn och ungdomar, och att få berätta lite om hur vi jobbar i föreningen och hur vi fiskar i förorten. Jag har varit på Sportfiskemässan som besökare tidigare, men det här ska verkligen bli jättekul.

Barnaktiviteter på Sportfiskemässan

• Sportfiskeskolan: Under mässan kan alla barn mellan 7 och 12 år gå i Sportfiskeskolan och lära sig mer om fiskeknepen som ger mer fisk. En perfekt introduktion till sportfiskets härliga värld! Sportfiskeskolan genomförs av elever från SportfiskeAkademin i samarbete med Sportfiskarna. De som deltar får ett gratis medlemskap i Sportfiskarna resten av året och en fin presentpåse fylld med beten från Svensk Sportfiskehandel.
  • Magnetfiska i vår stora pool: Kom och magnetfiska i vår pool på 48 kvadratmeter – du får olika poäng beroende på vilken fisk du fångar. Fina priser utlovas, och det är givetvis gratis att fiska. Monter C06:23 hos Sportfiskeakademin.
  • Bygg din egen spinnare: Alla barn upp till 17 år är välkomna till Schulz Lures monter på Betesbyggargatan där de får tillverka en helt egen spinnare, har chans att vinna grymma fiskeprylar, och så får alla en fullproppad goodiebag. För de mindre barnen finns möjlighet att färglägga häftiga fiskar. Monter C17:19.
  • Magelungens FVF i monter: Barn 0-8 år är välkomna att pyssla, rita, måla, klippa, tänka delta i frågesport om fiske. Barn 9-17 år får lära sig att göra egna nylontafsar, gäddstingers och spinnare som de får ta med sig hem. Jiggar delas ut till alla så länge lagret räcker. Monter C03:46.
  • Sticklinge Fishing Crew: Barn och ungdomar upp till 17 år är välkomna till monter C04:48 där de kan måla och designa sitt eget Spinnerbait. Här finns även info om Sticklinge Fishing Crews betesbyggarkurs och fiskeläger som är en del av fritidsgården Sticklingårdens verksamhet på Lidingö.
  • Flugfiskekurser: Flugkastarkurser för nybörjare. Under mässans alla dagar erbjuds alla tjejer och killar från 13 år och uppåt att kostnadsfritt lära sig flugkastteknik och binda en fluga i Sportfiskeakademins monter C04:21.

Läs mer om barn- och ungdomsaktiviteterna på Sportfiskemässan här.

Här ackrediterar du dig som pressbesökare

För mer information kontakta:

Agneta Brunell, projektledare Sportfiskemässan, 0708-277043, Agneta.Brunell@easyfairs.com

Sportfiskemässan är den största mässan i Sverige inom sportfiske. Här träffas människor med gemensamma intressen för att titta på nyheter, prova på aktiviteter, tävla, titta på båtar och boka fiskeresor. Vidare har mässan ambitionen att öka intresset för sportfisket och främja fiskevård. Mässan  ar starka samarbetspartners i Svensk Sportfiskehandel, Sportfiskarna, Sportfiskeakademin i Forshaga samt SeFF (Sveriges Fisketurismföretagare) och arrangeras av Easyfairs.

Easyfairs arrangerar idag 220 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver dessutom 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Nekkerhal – Mechelen, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen har drygt 750 anställda och omsatte under verksamhetsåret 2018–2019 drygt 171 miljoner euro.

Besök vår webbplats för mer information: www.easyfairs.com