Mobilt fokus på välbesökt IT-mässa i Göteborg

Mobilt fokus på välbesökt IT-mässa i Göteborg

Den 18 – 19 januari gick IT-branschen lös på de senaste innovationerna på ICTexpo som arrangerades på Svenska Mässan i Göteborg. Under de två mässdagar tog 1 000-tals besökare del av senaste tekniken, trender och värdefull kunskap som kan bli avgörande för nästa stora IT-satsning.

– Hela IT-eliten var på plats, säger easyFairs projektledare Magdalena Ranagården. I år har vi satsat ännu mer på att med hjälp av seminarier, paneldebatter och livedemonstrationer skapa en komplett kunskapsarena som ska främja både affärer och visioner. Vi har sett rikligt av både orderblock och anteckningsblock, när besökarna har gjort affärer och tagit del av seminarierna om vartannat.

I år hade easyFairs lockat flera av IT-världens mest tongivande varumärken till mässan. Och visst hade man lyckats när globala aktörer som Apple, Google, Facebook, Microsoft, Spotify och Symantec turades om med att fronta mässans välbesökta seminariescener. Det var stundtals riktigt trångt framför scenerna och till och med gångarna fick tas till för att alla åhörare skulle få plats. Särskilt uppskattat var de livehacks i FRA:s, Ateas och Cybercom Groups regi som på säkerhetsscenen demonstrerade dagens och morgondagens säkerhetsrisker.

Apple drog fullt hus om företagens mobila möjligheter
En raritet i mässammanhang är Apple, som dock valt att göra ett undantag på ICTexpo. Apples keynote-föredrag hade varit fullbokat många veckor i förväg och ämnet för dagen; ”iPad i företaget” blev ett uppskattat ämne som låg helt i linje med det mobila tema som visade sig vara en av de hetare ämnena på årets ICTexpo. Alla ville ta del av de senaste rönen och möjligheterna inom mobila enheter. Magdalena Ranagården utvecklar:

– Mobilitet diskuterades ur såväl säkerhets-, som företags- och marknadsföringssynpunkt. Apples dragning var mycket uppskattat, likaså vår paneldebatt om vilken mobila plattformar.

Flera IT-mässor från easyFairs väntar under 2012
ICTexpo Göteborg är slut för i år och nästa gång som mässan arrangeras i Göteborg är 22–23 januari 2013. Närmast på tur står INTERNET EXPO & DIGITAL MARKETING i Stockholm 14–15 mars, ICTexpo Helsingfors 18–19 april, IPEXPO i Stockholm 9–10 maj och ICTexpo Oslo 18–19 september.

För mer information om ICTexpo Göteborg besök www.easyFairs.com/ICTGBG. Vid frågor och intervjuer kontakta projektledare Magdalena Ranagården: 031 – 89 41 22 / magdalena.ranagarden@easyFairs.com.

Regions

easyFairs är Europas ledande arrangör av tids- och kostnadseffektiva fackmässor. Mässorna pågår i två dagar och riktar sig enbart till inköpare och beslutsfattare. easyFairs har sitt huvudkontor i Bryssel och genomför årligen 100 mässor i 16 olika länder. För mer information besök www.easyFairs.com