Nu släpps hela seminarieprogrammet till INFRASTRUKTUR & KOMMUNALTEKNIK på MalmöMässan

Den 28 – 29 mars flyttar easyFairs Scandinavias fyra infrastrukturmässor – VÄGAR & GATOR, AVFALL & ÅTERVINNING, PARKER & GRÖNOMRÅDEN och VATTEN & AVLOPP – in på nya MalmöMässan. Den här veckan offentliggörs seminarieprogrammet, som kommer att bjuda på kostnadsfria paneldebatter och föreläsningar med några av branschens främsta experter och forskare.

Med fyra parallella mässor blir 2012 års INFRASTRUKTUR & KOMMUNALTEKNIK Nordens största mötesplats för framtidens infrastruktur.

Professorer, miljöexperter och Kent Andersson
Mässorna kan i år stoltsera med sitt bästa och mest omfattande mässprogram någonsin, med över 20 programpunkter. Alla seminarier och aktiviteter på mässan är helt kostnadsfria. Ett axplock:

Om du tycker dricksvattenskydd är dyrt – pröva en smitta
– så undviker du samhällskostnader för 220 miljoner
Östersunds kommuns miljöchef Jari Hiltula, tillsammans med Smittskyddsinstitutet, Jämtlands län samt Livsmedelsverkets forskare Tom Andersson, ger oss en inblick i händelsen som inträffade i Östersund vintern 2010 då tusentals personer blev smittade och insjuknade i magsjuka pga en bakterie som spridit sig i dricksvattnet. Så arbetar man nu för att i framtiden undvika liknande händelser.

Paneldebatt: Malmö och Köpenhamn ”växer” ihop
Lyssna till några av Öresundsregionens starkaste politiker och aktörer debattera kring integrationen i regionen. Hur utvecklas arbetet och vad gör man idag och i framtiden för att gynna integration och utveckling?

Medverkande: Kent Andersson, Kommunfullmäktiges ordförande, Malmö kommun, Pia Kinhult, Regionråd, Region Skåne, Henrik Andersson, Regionchef Transport & Samhälle Syd, Vectura, Lars Wiess, Medlem af Borgerrepræsentationen, Köpenhamns kommun. (Moderator: Gustaf Lorentz, Analyschef, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren)

Kiruna – en stad i rörelse
Projektledare Lisbeth Nilsson och stadsarkitekt Thomas Nylund finns på plats i Malmö för att prata om utmaningarna när en hel stad ska få ett nytt läge.

Nyckeltalare i världsklass
Mässorna kommer också att bjuda på två keynote-seminarier, där den ene utav talarna rankas på The Thinkers 50’s som en av världens främsta tänkare och den andre är driven rådgivare för Fermen-tunnelprojektet:

Alf Rehn
I seminariet “Kreativa infrastrukturer – bättre vägar, nya vägar, egna vägar?” diskuterar professor Alf Rehn problemet med när känd kompetens slår ut intressanta alternativ, och om hur kunskap kan bli en återvändsgränd. Alf Rehn är professor i företagsekonomi och rankad som en av världens mest spännande tänkare. Årets talare i Finland 2010, ligger med på den amerikanska, globala rankningslistan The Thinkers 50’s ”Guru radar”.

Henrik Sylvan
Med hastigheter på upp till 250 km/h kommer man år 2020 att kunna köra direkt från Skåne, via Själland till Tyskland. Lyssna på Transport Data Labs ledare Henrik Sylvans föredrag om satsningarna bakom nya Femern-tunneln – Nordens största infrastruktursatsning.

För mer information kontakta Sara Arnesson, projektledare easyFairs, 031-89 41 38, sara.arnesson@easyFairs.com. Läs mer om mässan på www.easyFairs.com/INFRAORESUND.

easyFairs är Europas ledande arrangör av tids- och kostnadseffektiva fackmässor. Mässorna pågår i två dagar och riktar sig enbart till inköpare och beslutsfattare. easyFairs har sitt huvudkontor i Bryssel och genomför årligen 100 mässor i 16 olika länder. För mer information besök www.easyFairs.com