På bilden från vänster Göran Joneskär, Klövern, Nils Andreasson, Åby Travet och Peter Wanderydz, Artexis Easyfairs.

Ny stor mässanläggning byggs i Göteborg

Nu står det klart att mässbolaget Artexis Easyfairs kommer att öppna en ny mässanläggning i Göteborg. Anläggningen som kallas ”Åbymässan” byggs av Klövern och Åby Travsällskap vid landets modernaste travanläggning Åbytravet i Mölndal. Dessutom kommer det att uppföras konferensmöjligheter och ett hotell i anslutning till byggnaden med 220 rum. Hela investeringen beräknas till 500 miljoner kronor.

Idag driver det belgiska mässbolaget Artexis Easyfairs två mässanläggningar i Sverige (Malmömässan och Kistamässan) och totalt nio i Europa, samt genomför 200 fack- och publikmässor årligen i 19 olika länder.

I slutet av förra veckan skrevs sista avtalen under av samtliga parter.

Vi är väldigt glada över att vår nya mässanläggning i Göteborg nu blir verklighet. Tillsammans med Kistamässan och Malmömässan, kan vi nu attrahera fler besökare till våra flexibla mötes- och konferensanläggningar i landets tre största städer. Vi räknar också med att lansera mellan 10 och 15 nya mässor i Göteborg första året, säger Peter Wanderydz, koncernchef Artexis Easyfairs i Norden.

Den nya mässanläggningen vid Åbytravet om 15 000 kvadratmeter inomhusyta och tillgång till 20 000 kvadratmeter utomhusyta beräknas öppna i januari 2019. De nya planerna omfattar också nya konferensmöjligheter samt ett hotell med 220 rum. Dessa väntas stå klart sommaren 2019.

Området får även närmare 2 000 nya parkeringsplatser i direkt anslutning till anläggningen. Det ger stora fördelar med både placering och infrastruktur beträffande det kommande arbetet med Västlänken, där bland annat 7 000 parkeringsplatser försvinner i centrala Göteborg.

– Belägen vid Söder- och Västerleden, bara 10 min från centrala Göteborg och med närmare 2 000 nya p-platser, blir det enkelt att ta sig till nya mässområdet och parkera. Och med 15 000 kvm mässyta, så kan vi välkomna merparten av Sveriges mässor till den nya moderna anläggningen i Göteborg, säger Peter Wanderydz.

För mer information kontakta:
Peter Wanderydz, koncernchef, Artexis Easyfairs Norden, 0707-12 20 63
Marika Metsola Renström, pressansvarig, Artexis Easyfairs Norden, marika.renstrom@artexis.com

Om Artexis Easyfairs
I linje med sin mission ”Visit the future” gör Artexis Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i bästa tänkbara format.

Easyfairs arrangerar idag 200 mässor i 19 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och Österrike,).

Artexis driver elva mässanläggningar i Benelux-länderna, Tyskland och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen-Bryssel Nord, Mons, Hardenberg, Gorinchem, Venray, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).

Under räkenskapsåret 2016–2017 sysselsätter koncernen över 700 personer och beräknas omsätta 167 miljoner Euro.

För mer information, besök vår hemsida www.easyfairs.com