Nya digitala lösningar medför nya utmaningar

Nya digitala lösningar medför nya utmaningar

Smarta digitala lösningar kan bidra till effektiviseringar och nya affärsmöjligheter – men de innebär också nya risker. När företagets styrsystem kopplas upp mot internet ställs man inför helt nya utmaningar och krav. Det är mycket viktigt att man har kontroll över sina verksamhets kritiska tillgångar och hur risker och incidenter ska hanteras.

På Industrimässorna i Malmö den 6-7 februari kommer Anders Nilsson, IT-säkerhetsexpert från ESET, i realtid visa ett livehack där han tar över en uppkopplad enhet och samtidigt ge tips och råd om hur man kan arbeta med IT-säkerhetsfrågor inom industrisektorn.

”Har man en ledande roll inom industrisektorn och ansvarar över företagets IT-säkerhet eller automatiseringsarbete så är det extremt viktigt att man är medveten om de risker som finns, och hur man på bästa sätt bör hantera dem.” säger Anders Nilsson. ”Hackingattacker sker dagligen, attacker mot industriella system sker mer i det dolda. Det finns dock enorma riskerna, speciellt när det gäller samhällskritiska funktioner som el-, vatten-, telekommunikation och infrastruktur.”

Vad kan man då göra för att skydda sig?

”Att skydda komplexa system är ett komplext arbete och görs bäst case-by-case. Jag kommer att gå igenom de grundläggande byggstenarna för att bygga upp ett generellt skydd som kan appliceras i de flesta verksamheter. En högre medvetenhet och kunskapsgrad leder till färre risker” säger Anders Nilsson.

På Industrimässorna samlas de mest inflytelserika aktörerna i branschen. Här kan du på ett enkelt och tidseffektivt sätt få en överblick över bransch- och produktnyheter, lyssna på spännande seminarier, nätverka och kompetensutvecklas, säger Maria Perneros Geterud, projektledare för Industrimässorna.

För alla som arbetar inom branschen är det kostnadsfritt att besöka mässan. För mer information besök: www.industrimassorna.com

Kontaktuppgifter för mer information:

Maria Perneros Geterud

Projektledare Industrimässorna

Tel: 031–894161

e-mail:maria.geterud@easyfairs.com

Easyfairs arrangerar idag cirka 220 events i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA).

I Easyfairs Nordic ingår varumärken som Bostadsrättsmässan, Byggmässan, Caravan, Comic con, Advanced Engineering, Plastteknik, Logistics & Distribution, Skydd & Säkerhet, Elmässan, Elektronik, Empack, Fastighetsmässan, Fastfood & Café, Industrimässorna, Microsoft TechDays, Personal & Chef, Restaurangexpo, SETT, Sportfiskemässan och Upphandlingsdagarna.

Easyfairs driver 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Mechelen-Brussels North, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen sysselsätter över 750 människor och hade intäkter på över 160 miljoner € för räkenskapsåret 2016-2017.

För mer information, besök Easyfairs hemsida http://www.easyfairs.com