Plastteknik Nordic - nu viktigare för Nordens polymerindustri än någonsin!

Plastteknik Nordic - nu viktigare för Nordens polymerindustri än någonsin!

Branschmässan Plastteknik Nordic 17-18 maj på Malmömässan i Malmö fortsätter att rota sig som det viktigaste eventet för Nordisk polymerindustri. Ett starkt tecken på detta är faktumet att Plastindustrien i Danmark inför årets event är nära partner till mässan.

17-18 maj samlas hela Nordens polymerindustri på Malmömässan i Malmö. Förutom en bit över 150 utställare som visar allt inom polymer produktion, material och industridesign från hela Norden, så fortsätter mötesplatsen att även vara aktiv inom polymerbranschens hjärtefrågor. Bland annat anordnas träff och seminarie på temat framtidens ställare i samarbete med kompetenscentrumet Polymercentrum. Det är ett nytt och fräscht inslag som ligger i linje med Polymercentrums viktiga satsning på att utveckla branschen genom att fylla det utbildningsglapp som existerar mellan företagen och kompetensen idag.

Inne på mässgolvet finns två scener med olika spår: en för polymer produktion och en för design- och materialinnovation. På polymerscenen presenteras ämnen som plastens roll i det hållbara samhället, hur industrin kan bidra till ett återskapande av förtroendet för plast som material samt en föreläsning på temat bioplast. Även scenen för design och materialinnovation bjuder på en rad intressanta och inspirerande programpunkter. Inledningsföredraget hålls av den världsberömde designern Mats Theselius som kommer att berätta om sin arbetsprocess i en frukostföreläsning med titeln "Från ax till limpa". På plats finns även Anna Wiktorsson, Tekn. Dr. från RISE Biovetenskap och Material, vars föreläsning har rubriken "Framtidens hållbara material – livslängd och beständighet hos polymera material". Ytterligare två exempel på välkända föreläsare är Elis Carlström, forskningschef på Swerea IVF samt Bryan Morris, industridesigner från DuPonts Performing Materials.

Mässan är även starkt sammankopplad med Swedish Plastics Industry Awards och de nominerade tillkännages på en av mässans scener 17 maj, innan det på kvällen bär av till en glimrande galakväll med 100 % plastfokus, där vinnarna koras.

Andra highlights på mässan är:

• Utställarnas produktnyheter
  • 3D-halvdag i samarbete med SVEAT
  • Materialtorg i samarbete med danska Futation
  • Nytt för i år: Koppla upp din kropp genom microchippning, i samarbete med Biohax International
  • Nytt för i år: Träff och seminarie om framtidens ställare i samarbete med Polymercentrum
  • Nytt för i år: Ledarskapsworkshop för teknikföretag i samarbete med Internova

Hemsida för fullt program: www.plasttekniknordic.com

Datum: 17-18 maj, 2017
Tid: Onsdag 17 maj 09-17, Torsdag 18 maj 09-16
Plats: Malmömässan, Mässgatan 6

Kontakt för intervjuer:
Ester Fardell, projektledare, ester.fardell@easyfairs.com, 031-894178

Kontakt för pressackreditering:
Moa Jansson, projektkoordinator, moa.jansson@easyfairs.com, 031-89 93 58

Officiell Mediapartner: Plastforum

Samarbetspartners: Polymercentrum, SPIF, IKEM, Uppfinnaren & Konstruktören, SGF (Sveriges Gummitekniska Förening), SVEAT, Plastpanorama, Packmarknaden, Teknovation, Plastindustrien, Futation, Plastics Information Europe, Cad & Ritnytt

Om arrangören Artexis Easyfairs:
I linje med sin mission ”Visit the future” gör Artexis Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i bästa tänkbara format.

Easyfairs arrangerar idag 200 mässor i 19 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och Österrike,).

Artexis driver elva mässanläggningar i Benelux-länderna, Tyskland och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen-Bryssel Nord, Mons, Hardenberg, Gorinchem, Venray, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).

Under räkenskapsåret 2016–2017 sysselsätter koncernen över 700 personer och beräknas omsätta 167 miljoner Euro.

För mer information, besök vår hemsida www.easyfairs.com