Pressinbjudan: INFRASTRUKTUR & KOMMUNALTEKNIK Öresund 2012

På onsdag är det äntligen dags för easyFairs INFRASTRUKTUR & KOMMUNALTEKNIK att inta MalmöMässan för två dagar i framtidens tecken. I själva verket handlar det om fyra branschmässor som tillsammans tar ett helhetsgrepp om nya tekniska möjligheter och trender inom hållbar samhällsbyggnad och stadsutveckling.

easyFairs vill med denna skrivelse bjuda in dig som medlem av pressen till detta unika event som i år omfattar knappt 100 utställare inom områdena VÄGAR & GATOR, VATTEN & AVLOPP, AVFALL & ÅTERVINNING och PARKER & GRÖNOMRÅDEN.

På schemat står hela 30-talet programpunkter som alla bidrar med inlägg i debatten om hur branschen tar nästa viktiga steg i utvecklingen. Missa bland annat inte det här:

28 mars kl 11.00 – Seminarium på mässcenen
Om du tycker dricksvattenskydd är dyrt – pröva en smitta
Hur undviker man samhällskostnader för 220 miljoner kronor? Östersunds kommun, tillsammans med Smittskyddsinstitutet och Livsmedelsverket ger en inblick i händelsen som inträffade vintern 2010 då tusentals Östersundsbor insjuknade i magsjuka p g a en bakterie som spridit sig i dricksvattnet.

28 mars kl 14.45 – Paneldebatt på mässcenen
Malmö och Köpenhamn ”växer” ihop
Lyssna till några av Öresundsregionens starkaste politiker och aktörer debattera kring integrationen i regionen. Hur utvecklas arbetet och vad gör man idag och i framtiden för att gynna integration och utveckling? Medverkar gör bland andra Kent Andersson, Malmö kommunfullmäktiges ordförande och Pia Kinhult, Regionchef för Region Skåne. Moderator: Sydsvenska Handelskammaren.

29 mars kl 8.30 – Seminarium på mässcenen
Kreativa infrastrukturer – bättre vägar, nya vägar, egna vägar?
Alf Rehn – professor i företagsekonomi och rankad som en av världens mest spännande tänkare – lyfter de problem som uppstår när känd kompetens slår ut intressanta alternativ och om hur kunskap kan bli en återvändsgränd.

29 mars kl 10.00 – Seminarium på mässcenen
Nordens största infrastruktursatsning: Öresund-Femern korridoren 2020
Snart börjar byggandet av nya Femern-tunneln. Henrik Sylvan på danska Transport Data Lab går igenom projektets olika faser och ger en uppskattning av dess långsiktiga effekter.

Missa heller inte möjligheten till att syna Malmös senaste Green Building i sömmarna eller påverka utgången i mässornas prestigefulla innovationstävling:

28 mars kl 13.30 – Exklusiv rundvandring
Följ med bakom kulisserna på nya MalmöMässan
Få en exklusiv inblick i hur Malmös nya, toppmoderna och miljösmarta mässanläggning ser ut på både in- och utsidan. Midroc Property Development visar dig runt i den 21 000 kvadratmeter stora mässanläggningen och berättar om alla dess finesser och medvetna val.

Tävling: Framtidens Innovation
Vilken av utställarna står bakom årets mest innovativa produkt? Här har du som besökare avgörandet i din hand. 37 bidrag står på startlinjen i årets mest prestigefulla tävling. Välkommen till tävlingsavdelningen inne på mässan.

Ackreditering och mer info
Kontakta projektledare Sara Arnesson för ett presskort, mer information och för att boka en reserverad plats på främsta raden vid scenen.
Tel: 031–89 41 38
e-mail: sara.arnesson@easyFairs.com

Tid & plats
Nya MalmöMässan i Hyllie, Malmö