"​Sjuksköterskornas år” invigs på välfärdsteknologimässan MVTe

"​Sjuksköterskornas år” invigs på välfärdsteknologimässan MVTe

Nästa år skulle Florence Nightingale ha fyllt 200 år. Därför har 2020 utsetts till ”Sjuksköterskans och Barnmorskans år”, ett initiativ som kommer invigas på MVTe, mötesplatsen för välfärdsteknologi och e-hälsa, i Stockholm i januari.

Svensk sjuksköterskeförenings ordförande Ami Hommel och Vårdförbundets förbundsordförande Sineva Ribeiro inviger Sjuksköterskans år den 21 januari. Sjuksköterskan och barnmorskans år är en del av satsningen Nursing Now, som Svensk sjuksköterskeförening och Vårdförbundet står bakom. Syftet är att uppmärksamma hur sjuksköterskors omvårdnadskompetens bidrar till jämlik vård, förbättrad hälsa och en positiv utveckling för samhällsekonomin.

-Sjuksköterskors och barnmorskors kompetens är oerhört viktig inom vården, inte minst för alla kvinnor i världen, och det är vi stolta över att kunna vara med och uppmärksamma på MVTe, kommenterar Erika Rydgren, ansvarig för MVTe.

Florence Nightingale ses som en av grundarna av det moderna sjuksköterskeyrket. Hon förändrade sjukvården med sin syn på hygien och arbetsfördelning. Mycket har hänt på 200 år inom vården, men fokuset är fortfarande på hur individen får den bästa vården utifrån varje individs förutsättningar, numera genom välfärdsteknologi och e-hälsa.

-Nu finns till exempel GPS-larm, mobila trygghetslarm och medicinpåminnare som alla är exempel välfärdsteknologi som kan ge patienter ökad trygghet, självständighet och delaktighet i samhället. På MVTe ger vi möjligheten till chefer och tjänstemän inom kommunal vård och omsorg, att få dela erfarenheter med politiker, vård- och omsorgspersonal, jurister, upphandlare och flera andra som kan bidra till ökad användning av modern teknik.

På MVTe medverkar bland annat Jakob Algulin, Digitaliseringsdirektör i Linköping, som är en kommun i framkant vad gäller digitalisering inom vård och omsorg. Exempelvis har man framgångsrikt använt nattkameror, nyckelfria lås och taligenkänning för att öka trygghet i hemmet för vårdtagaren. Andra ämnen som ska diskuteras och debatteras på mötesplatsen är patientsäkerhet ur ett IT-perspektiv, hur VR-teknik kan användas inom vården samt hur kommunala fastighetsägare kan uppgradera servicehus med mera till attraktiva e-senior boenden.

MVTe genomförs 21–22 januari på Kistamässan i Stockholm. För mer information om MVTe och invigningen: Erika Rydgren, tf projektledare, erika.rydgren@easyfairs.com, 0766-311306.

Florence Nightingale är känd för sin insats under Krimkriget på 1850-talet, där hon förbättrade de ohygieniskas förhållandena på sjukhusen, vilket sänkte dödligheten vid militärsjukhusen i Krim från cirka 42 procent 2 procent. Nightingales sjukstuga var mycket välorganiserad, men väldigt begränsad i ett krig som omfattade tiotusentals soldater. Hennes insatser ledde ändå till, att när Storbritannien hade vunnit kriget blev Nightingale en nationell hjältinna, vilket gjorde det möjligt för henne att, verka för en reformerad sjukvård som inkluderade kvinnors rättigheter.

Nursing Now
är ett globalt initiativ från International Council of Nurses (ICN) och World Health Organisation (WHO).

Easyfairs arrangerar idag 220 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Kina, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA). Easyfairs driver dessutom 10 mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Nekkerhal – Mechelen, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Venray, Göteborg, Malmö och Stockholm).

Koncernen har drygt 750 anställda och omsatte under verksamhetsåret 2018–2019 drygt 171 miljoner euro.

Besök vår webbplats för mer information: www.easyfairs.com