Skolans utmaningar diskuteras av lärare i rundabordssamtal på SETT

Skolans utmaningar diskuteras av lärare i rundabordssamtal på SETT

Det talas på många håll om vikten att höja yrkesstatusen för lärare, om en hög arbetsbelastning och bristande likvärdighet. Men lyssnar man på lärarna? Därför bjuder SETT och Lärarförbundet in politiker till att lyssna på lärarna vid ett rundabordssamtal den 3 maj på Kistamässan där ovanstående ämnen kommer att diskuteras, och hur de kan lösas gemensamt. Nu är det Bottom Up!

Den 3 maj på SETT kommer Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand leda ett rundabordssamtal mellan lärare från förskola, grundskola, särskola och gymnasieskola. Samtalet kommer att behandla ämnen som t ex likvärdighet, arbetsbelastning och status, allt inriktat på vad som måste åtgärdas idag för att skolan ska kunna bli den fantastiska skola och arbetsplats vi alla vill att den ska vara. Politiker på nationell och lokal nivå är inbjudna att lyssna och ställa frågor.

Medverkande lärare i samtalet är:
Peter Habbe, gymnasielärare, Nacka,
Mikael Bruer, lärare grundskola 7-9, Växjö
Ellinor Lundsten lärare grundskola 1-3, Järfälla
Mikael Andersson, lärare i fritidshem, Helsingborg
Jonas Monsén, specialpedagog gymnasiesärskola, Stockholm
Martina Lundström, förskollärare, Piteå
Carina Byström, grundskola 4-9, Stockholm

Praktisk information
Datum: 3 maj 2017
Plats: Kistamässan, Sal M6
Rundabordssamtal: 14.15-15.15

Pressackredtering

Vill du bevaka SETT, ackreditera dig här.

För mer information om konferensprogrammet:
Micaela Jonsson, Meet in Grid (tidigare Rektorsakademien Utveckling), micaela@meetingrid.se, 0732-61 58 59

För mer information om SETT:
Lina Hann, projektledare SETT, lina.hann@easyfairs.se, 08-506 650 02
Marika Metsola Renström, pressansvarig, marika.renstrom@artexis.com, 08-506 650 35

Om SETT
SETT är Skandinaviens största mässa och konferens om det moderna och innovativa lärandet. Här erbjuds inspiration och kunskap exempelvis kring hur skolan kan utnyttja digitaliseringen för att nå högre måluppfyllelse för alla elever. Sedan starten i Stockholm 2012 har mässan vuxit varje år och SETT har sedan dess även expanderat till Malmö och Oslo. Bakom SETT står Easyfairs, Meet in Grid (tidigare Rektorsakademien Utveckling) och Stockholms Stad, i samarbete med Lärarförbundet. Läs mer

Om Artexis Easyfairs
I linje med sin mission ”Visit the future” gör Artexis Easyfairs det möjligt för intressenter att besöka framtiden genom att skapa spännande mötesplatser som uppfyller deras behov och presenterar lösningar i bästa tänkbara format.

Easyfairs arrangerar idag 200 mässor i 19 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Frankrike, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och Österrike,).

Artexis driver elva mässanläggningar i Benelux-länderna, Tyskland och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen-Bryssel Nord, Mons, Hardenberg, Gorinchem, Venray, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).

Under räkenskapsåret 2016–2017 sysselsätter koncernen över 700 personer och beräknas omsätta 167 miljoner Euro.

För mer information, besök vår hemsida www.easyfairs.com