Tusen lärare och skolledare testar kodning på Sveriges största kodevent

Eventet #SETTkodar, genomförs den 27 april på SETT, Sveriges största mötesplats för det moderna och innovativa lärandet, och syftar till att ge så många som möjligt en chans att prova på kod, i en trygg miljö med andra som testar för första gången. Tillsammans ökar vi förståelsen och tar de första stegen i att erövra den digitala världen.

Gymnasie- och kunskapslyftsministern Aida Hadzialic är inbjuden och kommer testa att programmera tillsammans med deltagarna på SETT.

– Digitaliseringen påverkar arbetsmarknaden i allt högre grad och då skolan ska utbilda morgondagens arbetsgivare såväl som morgondagens arbetstagare så blir den digitala kompetensen allt viktigare, säger Aida Hadzialic.

Under våren presenterar Skolverket förslagen på hur programmering skulle kunna se ut i grundskolans- och gymnasieskolans läroplan. På SETT 2016 vill vi uppmärksamma frågan för fler lärare och skolledare än de redan intresserade. Det handlar om att få en djupare förståelse för hur den digitala världen styrs, kan styras och hur det i sin tur påverkar människans sätt att leva och tänka. Kompetensutvecklingsinsatserna hos skolans lärare framöver är enorm och det arbetet måste börja redan idag.

– Kunskap kring teknik och digitalisering är en färskvara och kodning är redan idag en verklighet som vi lärare behöver förhålla oss till. För Lärarförbundet är det spännande och självklart att vara med i en av de första satsningarna som görs för att lyfta kodning i skolan, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

– Det kan verka tramsigt att flytta runt grisar i ett spel om man inte ser att det är ett lekfullt sätt att lära sig något väldigt svårt och komplext. Jämför med klapplekar och rim och ramsor i förskolan. Vi börjar ju inte lära barnen att läsa genom att läsa Tolstoj, säger Karin Nygårds som under flera år har arbetat med att lyfta programmering inom skola och använder begreppet hacka läroplanen för att ta in digital kunskap i alla ämnen.

Karin har tidigare arbetat som lärare och är en av initiativtagarna till Geek girl mini.

Välkommen att delta på #SETTkodar - Sveriges största kodevent för lärare.

Tid: 27 april, kl 15.30
Plats: SETT, sal M12, Kistamässan

För mer information om #SETTkodar:
Micaela Jonsson, Communication & Event Manager, Rektorsakademien Utveckling, micaela@rautveckling.se, 0732-61 58 59

För mer information om SETT och Kistamässan:
Lina Hann, projektledare SETT, lina.hann@easyfairs.se, 08-506 650 02
Marika Metsola Renström, Pressansvarig Kistamässan, marika.renstrom@artexis.se, 08-506 650 35

Om SETT
SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation" och handlar om inspiration, ökad nyfikenhet och kunskap kring hur vi kan utnyttja nya sätt arbeta mot högre måluppfyllelse i skolans alla nivåer. Bakom SETT står Easyfairs, Rektorsakademien Utveckling och Stockholms Stad, i samarbete med Lärarförbundet. SETT2016 arrangeras för femte året i rad, den 26-28 april på Kistamässan.Läs mer på www.settdagarna.se

Easyfairs arrangerar idag 125 mässor i 17 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Förenade Arabemiraten, Finland, Kanada, Nederländerna, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Österrike,). I koncernens nordiska region ingår varumärken som Apotek & Egenvård, BostadsrättsMässan, Butikkleverandør, Byggmässan, Caravan Stockholm, Comic Con, e-Commerce, Elmässan, Ekobygg, Ekonomi & Företag, Empack, Fastighetsmässan, Fastfood & Café, ICTexpo, Logistikk & Distribusjon, Microsoft TechDays, MVTe, Möten & Events, Promotionmässan, Restaurangexpo, SETT, Shop Nordic, Sign & Print, Sportfiskemässan, Talous och VVS-mässan.

Artexis driver åtta mässanläggningar i Benelux-länderna och Norden (Gent, Antwerpen, två anläggningar i Namur, Mechelen, Mons, Kistamässan i Stockholm och Malmömässan i Malmö).

Under räkenskapsåret 2015–2016 sysselsätter koncernen över 435 människor och beräknas omsätta över 115 miljoner Euro.

För mer information besök vår hemsida: www.easyfairs.com