Plastteknik Nordic 2023

Välkommen till Plastteknik Nordic 2023

Den 10–11 maj är det åter dags för plast- och gummiindustrin att mötas! Varmt välkomna till två intensiva dagar när den nordiska plastindustrin samlas på Malmömässan. Här möts besökarna av en mässhall full med aktiviteter, kvalitativa och inspirerande seminarier, branschexperter och industrins ledande aktörer.

Den 10–11 maj 2023 genomförs den 12:e upplagan av Plastteknik Nordic - Nordens ledande mässa för dig som arbetar med polymera material. Platsen för mässan är noga utvald och placerad i södra Sverige för att lättare kunna skapa ett gemensamt nordiskt evenemang med närhet till resten av Europa. Fokus för i år är hållbarhet och cirkulär ekonomi, plastens roll i samhällsdebatten samt innovationer och ny teknik. Plastteknik Nordic är dessutom först ut bland Easyfairs Nordics mässor att certifieras enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas.

”Vi är extra stolta över att vi i år kommer att hållbarhetscertifiera Plastteknik Nordic. Easyfairs har arbetat systematiskt med miljö- och hållbarhetsfrågor i många år. Sedan januari 2023 är Easyfairs diplomerade enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas. Plastteknik Nordic är det första av våra event som vi kommer att certifiera”, säger Mahtab Karimi, projektledare för Plastteknik Nordic.

Nyheter, innovationer och matchningsevent på mässan
Under Plastteknik Nordic får besökarna ta del av nyheter och innovationer inom branschen, allt från material och design till produktion och bearbetning. Nytt för i år är området Future Area med innovativa startups som arbetar för ökad cirkularitet av plast.

”Startups driver innovation i Sverige och kan med sina lösningar tackla flera av de hållbarhetsproblem vi ser idag. För att lyfta detta ytterligare har vi inlett ett samarbete mellan Plastteknik Nordic och Ignite Sweden inom projektet Omställningslyftet, finansierat av ERUF, Europeiska Regionala Utvecklingsfonden. Fokus för projektet är ett matchningsevent mellan startups och ledande leverantörer för att öka cirkulära flöden av plast så att miljöpåverkan kan minska”, Säger Linda Hagman, projektledare Ignite Sweden.

Seminarieprogram
På mässans två scener erbjuds besökarna ett brett utbud av aktuella seminarier och paneldiskussioner.

Den 10 maj talar Kristin Geidenmark Olofsson, expert inom polymera material och cirkulär ekonomi på IVL Svenska Miljöinstitutet. Kristin redogör för plastens resa mot en cirkulär ekonomi, samt modererar en nordisk panel bestående av representanter från våra nordiska länder på temat EU:s legalisering och stabilisering för en cirkulär värdekedja.

Den 11 maj gästas mässan av inspirationstalaren Magnus Göransson, designchef, föreläsare och programledare Lego Masters Sweden, som talar om hur man får bättre resultat med lekfull innovation.

Per-Stefan Gersbro, MD på Paccedo, modererar ett samtal med Chris DeArmitt, PhD FRSC FIMMM, President, Phantom Plastics. Per-Stefan modererar även ett panelsamtal kring plasten i en cirkulär framtid där experter diskuterar nuvarande status, industrins utmaningar, samt framtida potentiella lösningar.

Plastteknik Nordic är Nordens ledande mässa för plast- och gummiindustrin. För mer information kring mässa kontakta Mahtab Karimi, Projektledare för Plastteknik Nordic vid frågor om mässan. Mahtab.Karimi@easyfairs.com

Easyfairs organiserar och genomför event som ger professionella aktörer möjlighet att tillsammans blicka in i framtiden.

Vi arrangerar i dag över 200 event i 14 länder (Algeriet, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland) och driver åtta mässanläggningar i Belgien, Nederländerna och Sverige (Antwerpen, Gent, Mechelen-Bryssel Nord, Namur, Gorinchem, Hardenberg, Malmö och Stockholm).

Vår målsättning och det vi brinner för är att ”easifiera” livet för våra kunder och öka ROI:n både finansiellt och tidsmässigt genom en heltäckande strategi, avancerad teknik och kundorienterade upplägg. Våra digitala lösningar och system erbjuder unika möjligheter till effektivt nätverkande och affärsmöjligheter året runt.

Easyfairs Group har 700 engagerade medarbetare, utnyttjar de bästa marknadsförings- och IT-verktygen och utvecklar varumärken som möter våra intressenters behov.

Under 2018 utsågs Easyfairs till ”Entrepreneur of the Year®” i Belgien och vann erkännande som ett Deloitte ”Best Managed Company” och ”Great Place to Work”. För fjärde året i rad tilldelade Deloitte Easyfairs status som ”Best Managed Company” 2022.

Företaget rankas idag som nummer 17 på listan över världens ledande mässföretag.

Besök framtiden med Easyfairs och läs vidare på www.easyfairs.com.

För ytterligare information, kontakta:

Anne Lafère

Group CEO