Barnens favorit, hälsosam nog för skolan

Trots att Pommes frites hamnar högt på önskelistan bland barn så serverar man än så länge inget sådant i svenska skolor. Skälet är uppenbart, hälsan. En skola ska servera en varierad kost och inga onödiga fetter vilket traditionellt friterade Pommes frites inte lever upp till. Men nu lanseras en ugn som kommer infria barnen önskningar, och skolans krav på hälsa och miljö. Fritering med luft istället för olja – det betyder hälften så mycket fett utan att göra avkall på den krispighet, smak och känsla som man vill ha.

Först ut är en skola som har fått flera utmärkelser för bästa skolmat, Engelsbrektskolan i Borås. De bjuder nu in tillverkaren EatGood som står bakom ugnen med hälsosammare pommes frites. Den 7:e juni blir det ett gästspel med grillat, sallad och pommes till lunch.

-Jag provsmakade nyheten för några veckor sedan och det är så här en pommes frites ska smaka, säger Christer Lindell en av kockarna på Engelbrektsskolan.

Enligt Christer är det hela tiden en balansgång mellan att få skolbarnen att äta ordentligt och äta nyttigt. -Vad jag menar är att om vi bara har klassiska ”nyttiga rätter” så äter en del barn inte alls, och det är inte bra. Vi försöker att komponera en balanserad lunch som de flesta gillar så att alla äter, ett exempel är att vi ställer salladen förs så att det finns mycket plats på tallriken och då har vi märkt att barnen äter mer sallad.

Nästan alla barn gillar pommes frites. Nu har vi möjlighet att bjuda barnen på en hälsosammare variant och då tycker vi det skulle vara kul att prova.

Kontaktpersoner: Christers Lindell Kock Engelbrektsskolan 073-6427998

Henrik Önnermark VD EatGood Sweden AB 073-6872126 www.eatgood.se

Pressrelease i PDF finns här:

Bild på ugnen finns här:

• snabbmat
  • skola skolmat kock
  • pommes frites
  • hälsosamt
  • fritering
  • eatgood
  • engelbrektskolan

Vi på EatGood brinner för att människor ska kunna äta den mat de gillar utan att fara illa. Därför utvecklar och lanserar vi lösningarna som gör ohälsosam mat mer hälsosam. Lösningar som inte kräver ändrat beteende hos konsumenten.

Henrik Önnermark

Presskontakt VD/CEO Övergripande +46 (0)73-687 21 26