Leif Mannerström lovordar nytt sätt att tillaga pommes frites utan frityrolja

– Efter ett par pommes frites minns jag hur jag utbrast till kollegorna: ”Så här ska pommes frites smaka.” Och att slippa frityrolja i ett restaurangkök gör mycket för både säkerhet och miljö, säger den svenska stjärnkocken Leif Mannerström om pommes frites tillagade med ånga och varmluft i en LightFry-ugn.

Det var på Gastro Nord mässan som Leif Mannerström först kom i kontakt med pommes frites tillagade i företaget EatGoods innovativa ugn. Jonas Andersson från EatGood propsade på att han skulle smaka. Men Mannerström var mycket skeptisk.

– Det är många som har försökt att komma runt fritering med frityrolja men ingen har lyckats. Det har EatGood gjort. Med tanke på såväl smak som hälsa och arbetsmiljö borde LightFry-ugnen vara en självklarhet både för snabbmatskedjor, restauranger och skolor. Och inte minst för konsumenter, menar Mannerström.

På EatGood är man naturligtvis väldigt glada för Mannerströms uppskattning. Företaget har som filosofi att människor ska kunna äta mat de gillar utan att fara illa.

– Att tillagningen är säker för arbetsmiljön och resultatet bra för hälsan förstår alla. När smaken dessutom är bättre än vid traditionell fritering kommer intresset för vår ugn att bli stort. Mannerströms gillande har redan öppnat många dörrar, säger Jonas Andersson, Försäljningschef på EatGood.

• Gastronomi

• leif mannerström
  • frityrolja
  • pommes frites
  • restaurangkök
  • gastro nord mässan
  • eatgood
  • säkerhet
  • arbetsmiljö
  • lightfry
  • nyttigare

EatGood har huvudkontor i Borås och tillverkning av ugnar i Habo. Företagets vision är att människor ska kunna äta den mat de gillar utan att fara illa. Därför utvecklar man lösningar som gör ohälsosam mat mer hälsosam. Lösningar som inte kräver ändrat beteende hos konsumenten.

Henrik Önnermark

Presskontakt VD/CEO Övergripande +46 (0)73-687 21 26