Glöm inte reservkraften när du följer månen

Glöm inte reservkraften när du följer månen

Den snabba utvecklingen av virtuella datacentermiljöer skapar många nya möjligheter. En av de mest intressanta är att kunna flytta datacenterdriften till platser på jorden där det är natt – en teknik som kallas att följa månen. Resultatet blir både lägre kostnader och mindre miljöpåverkan. Men allt är bortkastat om elkabeln blir avgrävd och man saknar reservkraft.

För storbolag har det länge varit naturligt att flytta sin datalast över världen – och nu kan också mindre företag göra detsamma! Hemligheten ligger i att använda samma teknik som man redan har för att bygga interna moln och backupsiter.

Men det går inte att följa månen och ha reservplaner utan rätt kraftförsörjning. Jag ser alltför ofta att UPS:erna glöms bort när det är dags att bygga redundanta miljöer och backupsiter.

Saknas rätt UPS-utrustning är risken stor att datacentret inte fungerar när virtuella maskiner behöver flyttas. Ofta missar man också att säkra förbindelserna och kopplingsstationerna.

Moduler är räddningen
Om man följer månen är följden stora förändringar i belastning på energisystemet. Det är ett problem eftersom vanliga UPS:er som belastas lätt inte levererar full effektivitet.

För att komma runt det ska man utrusta sitt datacenter med modulära UPS:er. Då används bara de som behövs för att stödja den aktuella belastningen – och fler startas direkt om lasten sedan ökar. Modultanken gör också att man kan uppgradera utrustningen efter hand när behoven växer.

Ska du investera i nya UPS:er, se också till att de är utrustade med Variable Module Management System VMMS. Då kan varje enskild UPS dela upp sin energikonvertering på flera olika moduler.

Följa månen är ett attraktivt koncept som kommer att användas av allt fler företag – stora som små. Tekniken som behövs finns redan. Det är bara att sätta igång för att snabbt kunna minska både sina kostnader och sin miljöpåverkan.

Peter Lundstedt, Eaton Power Utility