Eaton Cooper styr belysningen i Swedbanks nya kontor

Eaton Cooper styr belysningen i Swedbanks nya kontor

Eaton Cooper har fått uppdraget att styra belysningen i Swedbanks nya kontor i Sundbyberg. Fastighetsägaren Humlegården är ansvarig för en ny miljöcertifierad och energimärkt byggnad på hela 45 000 kvadratmeter kontorsyta – och de högt ställda miljömålen når man med hjälp av en flexibel belysningsstyrning.

Eaton Cooper är en global leverantör av belysningsutrustning till kommersiella lokaler, sjukhus, industrier och bostäder. Bland produkterna finns Greengate CANbus – ett redundant system för avancerad styrning av belysning i fastigheter med hårda miljömål och varierande belysningsbehov. Det ska nu också tas i bruk i Swedbanks nya huvudkontor.

Där kommer verksamheten att pågå under dygnets alla timmar. Belysningen måste därför kunna anpassas till personalen och aktiveras efter hur man rör sig i lokalen. Det är också viktigt att utnyttja dagsljuset för att få en så naturlig belysning som möjligt, t.ex. genom att belysningen dämpas för personal som sitter närmast fönstren.

- Vi har hårda miljökrav på våra produkter och kan leverera en totallösning till våra kunder. I den nya fastigheten sitter ljussensorer i husets alla delar och det kräver ett snabbt, flexibelt och användarvänligt belysningssystem, säger Michael Carlsson på Eaton Cooper.

Eaton Cooper levererar förutom belysningssytemet även nödljussystemet, som med klara tydliga utrymningsskyltar ger maximal säkerhet i det fall utrymning skulle behövas i den nya fastigheten.

För mer information, kontakta Michael Carlsson, 0705-70 00 22, på Eaton Cooper.

Eatons elverksamhet är globalt ledande med expertis inom distribution av ström och kretsskydd, reserveffektskydd, styrning och automatisering, ljus och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Eaton är genom sina globala lösningar utrustad för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering vi har i dag.

Eaton är ett krafthanteringsföretag som levererar energieffektiva lösningar som hjälper kunder att effektivt hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft. Eaton är ett tekniskt ledande företag på den globala marknaden och förvärvade Cooper Industries plc under 2012. På proformabasis hade företagen en kombinerad intäkt på 21,8 miljarder dollar 2012. Eaton har cirka 102 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.eu.