Eaton lanserar 93PM – en ny energieffektiv 3-fas UPS som minimerar driftskostnaderna

Industritillverkaren Eaton Corporation lanserar i dag en ny energieffektiv UPS för trefas avbrottsfri strömförsörjning. Den nya Eaton 93PM är utformad för att klara IT-chefernas krav på tillförlitlighet i de mest krävande miljöer som t.ex. virtualiserade och molnbaserade datacenter, samplaceringsanläggningar och uppdragskritiska applikationer.

Eaton 93PM ger en märkeffekt på mellan 30-50 kVA/kW och spar plats genom att rymmas på bara 0,5 kvadratmeter. Verkningsgraden i dubbelkonverteringsläge är hela 96,7 procent – och tack vare Eatons energisparsystemteknik ESS ökar den till 99 procent.

– Med vår ESS-teknik är vi värdsledande vad gäller verkningsgrad. Vår nya Eaton 93PM bekräftar och stärker den positionen och är i dag det effektivaste systemet i sitt slag, säger Elina Hermunen, produktchef för Eatons Power Quality-verksamhet.

– Även små ökningar av UPS-effektiviteten kan snabbt göra en skillnad på tusentals Euro. Vi är glada och stolta över att vi kan hjälpa våra kunder att minska energikostnaderna och möta de allt högre energikraven i deras IT-infrastruktur, fortsätter Elina Hermunen.

Med hjälp av Eatons ESS anpassar sig UPS:en automatiskt till det matande nätets kvalitet. Det innebär att 93PM under normala förhållanden på ett säkert sätt försörjer belastningen genom en statisk förbikopplare och om förhållandena kräver det, växlar över till dubbelkonverterings- eller batteriläge med en övergångstid på max två millisekunder. Det gör att kunderna kan optimera energiförbrukningen och samtidigt säkerställa perfekt tillförlitlig kraftförsörjning.

Avancerad batteristyrning
Eaton 93PM ger hög effekt och energidensitet – enheterna kan kraftförsörja inkopplad belastning från de interna batterierna under 10–20 minuter. Dessutom är enheterna försedda med Eatons beprövade ABM-teknik (avancerad batteristyrning) för att säkerställa maximal livslängd. ABM optimerar återuppladdningstiden för batteri, förhindrar överladdning, övervakar kontinuerligt batteristatusen för att förlänga batteriets livslängd med upp till 50 procent, möjliggör tidig upptäckt av fel och ger optimal underhållsplanering. Om det behövs kan backuptiden förlängas ytterligare med externa batteriskåp med matchande design för att ge ström i mer än en timme.

Användbarheten var högprioriterad när enheten designades för att få en optimal drift. På UPS:ens framsida finns en pekskärm där användaren får information om bland annat strömkvalitet, energiförbrukning och effektivitetstrender, både som data och grafik. Tack vare ett standardiserat webbgränssnitt har användarna också möjlighet att övervaka och hantera 93PM på distans och integrera enheten i IT- och anläggningshanteringssystem.

Integration med VMware, Microsoft och Citrix
Med Eatons Intelligent Power Software Suite kan användarna övervaka och hantera alla kraftenheter i nätverket. Programvaran Intelligent Power Manager (IPM) är kompatibel både med stora operativsystem och virtualiseringsprogram. 93PM är därför lätt att integrera i virtualiserade IT-miljöer som VMware vCenter, Microsoft Systems Center och Citrix XENCenter. Blir det strömavbrott kan IPM utlösa åtgärder som realtidsmigration av virtuella maskiner, kontrollerad nedstängning eller katastrofåterställning, och förflyttning av kritiska applikationer till tillgängliga servrar inom en organisation eller till en samplacerad anläggning eller offentligt moln.

Alla Eaton 93PM-enheter kan servas från framsidan, vilket gör dem enkla att underhålla samtidigt som man undviker driftstopp i anläggningen. Som standard ingår också ett återmatningsskydd i förbikopplingskretsen och en batteribrytare för att skydda de interna batterierna. En brytare för likriktaringången ger en enkel isolering av enheten vid service eller manövrering. Som tillval finns ett antal anslutningskort och en intern omkopplare för serviceförbikoppling (MBS). MBS:en gör att enheten kan servas utan att man kopplar från utgången och stänger av belastningen – och det minskar behovet av kostsamma externa ställverkslösningar.

De nya Eaton 93PM UPS kommer att finnas tillgängliga för försäljning från och med januari 2013.

Besök www.eaton.se/powerquality för att få veta mer om Eatons nya UPS 93PM. På www.eaton.se finns mer information om Eatons fullständiga utbud av produkter och tjänster inom elkvalitet.

Om Eaton

Eatons elektriska verksamhet är globalt ledande inom produkter för kraftöverföring, kraftkvalitet, styrning och automation, kraftövervakning samt produkter och tjänster för energihantering. Eaton står redo att möta dagens största utmaningar inom elektrisk krafthantering genom sina globala produktserier Cutler-Hammer®, Moeller®, Powerware®, Holec®, MEM® och Santak®.

Eaton Corporation är ett diversifierat krafthanteringsbolag med mer än 100 års erfarenhet av att erbjuda energieffektiva lösningar som hjälper kunder att effektivt hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft. Eaton omsatte 2011 USD 16 miljarder och är idag en global teknisk ledare inom elektriska komponenter, system och tjänster för kraftkvalitet, -distribution och -styrning, hydraulikkomponenter, system och tjänster för industriell och mobil utrustning, system för rymdbränsle, hydraulik och pneumatik för kommersiellt och militärt bruk samt system för lastbils- och automatiska drivlinekomponenter för prestanda, bränsleekonomi och säkerhet. Eaton har cirka 74 000 anställda och säljer sina produkter till kunder i fler än 150 länder. Besök www.eaton.eu för ytterligare information.