Eaton lanserar DC-snabbladdare för elfordon

Eaton lanserar DC-snabbladdare för elfordon

Under namnet Green Motion DC 22 lanserar nu energihanteringsföretaget Eaton DC-snabbladdare på den svenska marknaden. Laddarna passar för både kommersiell och privat användning.

Energihanteringsföretaget Eaton utökar nu sitt utbud av snabbladdare för elfordon genom att lansera en DC-snabbladdare på den svenska marknaden. Nyheten Green Motion DC 22 är anpassad för både kommersiellt och privat bruk och har säkerhetsåtgärder för att skydda mot bland annat it-attacker.

– Bra DC-snabbladdare är avgörande för organisationer som vill erbjuda säker och smidig elbilsladdning till sina anställda eller som har en flotta av eldrivna kommersiella fordon. Vi är övertygade om att vår nya DC-snabbladdare kommer att tillgodose detta behov, säger Fredrik Regnell, Sverigechef på Eaton.

Liten och säker
Green Motion DC 22 levereras med antingen CCS- eller CCS- och CHAdeMO-kontakt och är avsedd för både inom- och utomhusbruk. Den har en uppmätt effektnivå på upp till 96 procent och en låg standby-förbrukning. Modellen Green Motion DC 22 är avsedd för väggmontering, men finns även i en fristående version. Designmässigt kännetecknas laddaren av sin stora kontrollpanel med pekfunktion och är utformad för att ta så lite plats som möjligt. Den är också lätt att ansluta och koppla bort, tyst vid användning och avger ingen värme under laddningen.

Översikt i realtid
Laddaren kommer att kunna anslutas sömlöst till Eatons programvara för laddningsnätverk eller till andra programvarulösningar via OCPP. För kommersiella byggnader, bostadsrättsföreningar och andra stora laddningsanläggningar gör detta att förvaltaren kan få status, förbrukning och kostnader i realtid för alla anslutna laddare.

Om Eaton