Eaton lanserar digital effektbrytare

Eaton lanserar digital effektbrytare

För att ge fastighetsägare större kontroll över sin energiförbrukning har Eaton tagit fram en ny effektbrytare. Den nya, digitala, NZM bygger på IoT-teknik och är anpassad för Industri 4.0-applikationer.

Bygg- och fastighetssektorn står för drygt 20 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser och drygt 30 procent av landets totala energianvändning.

– Inom fastighetsektorn jobbar man hårt på att minska sin energiförbukning. De efterfrågar nya tekniska lösningar som passar in i moderna energidistributionssystem, vilka underlättar övervakning och ger fastighetsägare större kontroll över sin energiförbrukning, säger Fredrik Regnell som är Sverigechef på Eaton.

Effektbrytaren NZM är utformad för att passa med Industri 4.0-applikationer med inbyggd kommunikationskapacitet och förbättrad data- och informationsbehandling. Allt sker automatiskt för ett effektivt samspel med byggnadens elektriska infrastruktur.

NZM kan effektivt mäta byggnadens energiförbrukning med hjälp av det internationella standardverktyget NS-EN ISO50001. Mätfunktionen mäter ström med +/- 0,5 procents noggrannhet, vilket möjliggör realtidsövervakning. Noggrannheten säkerställer också att effektbrytaren uppfyller energimätningsklass 1 enligt standarden IEC 61557-12.

NZM är lika enkel att installera som vanliga effektbrytare. Med märkströmmar på upp till 1600 ampere är det snabbt och enkelt att implementera huvudbrytare, nödstoppsbrytare och frånkopplingsbrytare. Den är utformad för en säkrare arbetsmiljö vid underhåll av brytarna med hjälp av funktionerna ARMS-underhållsläge och ZSI-zonselektivitet.

– Välfungerande energisystem betyder bättre skydd för människor och fastigheter, och underlättar underhåll. Med NZM kan allt övervakas och styras via en digital plattform. Tekniker kan genomföra underhåll och ändra inställningar från vilken dator som helst. Det sparar både tid och pengar, säger Fredrik Regnell.

Om Eaton

Eatons elverksamhet är globalt ledande med stark regional närvaro inom kraftdistribution och anläggningsskydd; kraftkvalitet, reservkraft och energilagring; styrning och automation; utrymnings- och säkerhetssystem; konstruktionslösningar; samt lösningar för tuffa och farliga miljöer. Genom heltäckande tjänster, kanaler och en integrerad digital plattform driver Eaton det som får hjulen att snurra i olika branscher över hela världen, samt hjälper kunder att hantera sina viktigaste energiutmaningar.

Eatons uppdrag är att förbättra livskvaliteten och miljön genom användning av tekniker och tjänster för energihantering. Vi tillhandahåller hållbara lösningar som hjälper våra kunder att hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft på ett säkert, effektivt och tillförlitligt sätt. Eatons omsättning 2019 var 21,4 miljarder USD. Vi har cirka 92 000 anställda och säljer produkter till kunder i fler än 175 länder. För mer information, besök Eaton.com