Eaton lanserar optimerade UPS-lösningar för mindre IT-tillämpningar

Eaton lanserar optimerade UPS-lösningar för mindre IT-tillämpningar

Krafthanteringsföretaget Eaton har lanserat nya 2,2 kW- och 3 kW-versioner av företagets UPS-enheter i 9PX-serien, vilka lämpar sig perfekt för högkvalitativt strömförsörjningsskydd för virtuella servrar, hyperkonvergerade lösningar, nätverksenheter och små system för datalagring.

En nyckelfunktion hos de här innovativa UPS-produkterna är effektfaktorn, vilket innebär att de för en viss klassificering kan driva mer utrustning än konventionella UPS-enheter. Produkterna särskiljer sig även genom exceptionellt hög effektivitet, vilket minskar energikostnader och krav på kylning. De är dessutom tillgängliga i nätverksversioner (tillval) som har stöd för avancerade virtualiseringsfunktioner.

Eatons nya 9PX UPS-enheter är tillgängliga i 2U-versioner, som på ett effektivt sätt drar nytta av utrymmet i konventionella djupa IT-rack, och 3U-versioner, som är idealiska för användning i mindre skåp med begränsat djup eller som skydd för konventionella IT-tornenheter.

– De här nya UPS-enheterna för med sig fördelarna hos våra större 9PX-produkter, som har visat sig vara mycket framgångsrika och populära, till mindre tillämpningar, säger Christophe Jammes, Product Marketing Manager på Eaton EMEA.

– Effektfaktorn är till exempel något som är mycket viktigt för våra kunder eftersom det innebär att UPS-enhetens kVA-klassificering är numeriskt identisk med kW-klassificeringen hos den belastning som den kan försörja. Tack vare detta kan användare få ut mer användbar effekt från UPS:en – normalt 11 % mer – och beräkningar krävs inte längre för att ta reda på storleken på den belastning som UPS-enheten har stöd för.

De nya UPS-systemen har en topologi för dubbel konvertering som ger effektivt skydd mot alla typer av problem gällande strömkvalitet och de har automatisk förbikoppling i syfte att bibehålla effekt till belastningen i händelse av överbelastning eller UPS-fel.

Eaton 9 PX UPS-enheter är Energy Star-certifierade och kan vid drift i onlineläge uppnå en effektivitet på 94 %, vilket bidrar till att hålla driftskostnader och miljöpåverkan till ett minimum.

Alla modeller har en inbyggd LCD-skärm som visar fullständig statusinformation och driftsanalyser tillsammans med övervakning av energiförbrukning ned till grupputtagsnivå. Kontroll över belastningssegment finns för upp till två grupper, vilket underlättar sekventiell start, prioriterad avstängning av mindre viktig utrustning och fjärromstart av låsta servrar.

Eatons system för avancerad batterihantering (ABM) förlänger batterilivslängden med upp till 50 %, och när batterierna slutligen behöver bytas innebär funktionen för byte under drift att det kan göras utan att försörjningen av ström till belastningen avbryts.

Virtualiseringsklara nätverksversioner av de nya 9PX UPS-enheterna ger nära integrering med de virtuella miljöerna VMware, HyperV, RedHat och Citrix, vilket gör det enkelt att implementera automatiserade rutiner vid katastrofåterställning för strömhändelser och funktioner för selektiv urkoppling av belastning. Dessutom kan 9PX även övervakas via den populära molnorkestreringen VMWare vRealize och Microsoft MS SCOM.

Läs mer om 9PX UPS 2 200–3 000 kVA genom att besöka www.eaton.eu/9px3kva. Läs mer om Eatons lösningar för strömkvalitet genom att besöka www.eaton.se/powerquality. Följ våra nyheter på Twitter via @EatonIT eller på LinkedIn-sidan Eaton EMEA LinkedIn company

Eatons elverksamhet är globalt ledande med expertis inom kraftdistribution och kretsskydd, avbrottsfri kraft, styrning och automatisering, belysning och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Företaget är genom sina globala lösningar utrustat för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering vi har i dag.

Eaton är verksamt inom krafthantering och hade en omsättning på 20.9 miljarder dollar 2015. Vi levererar energisparande lösningar som hjälper våra kunder att hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft på ett mer effektivt, säkert och hållbart sätt. Bolaget har cirka 97 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.se.