​Eaton lever som man lär när det gäller energihantering

​Eaton lever som man lär när det gäller energihantering

Energieffektivitet är mycket viktigt för Eaton. Energihanteringsföretaget erbjuder inte bara skalbara och kostnadseffektiva lösningar baserade på BreakerVisu – ett visualiserings- och utvärderingssystem som gör det möjligt att implementera effektiv energihantering enligt ISO 50001 – utan använder även teknikerna på sina egna anläggningar med gott resultat. Under den senare delen av 2014 ISO 50001-certifierades Nordhausen-anläggningen i Tyskland som den första av Eatons europeiska fabriker. För 2015 registrerade anläggningen en effektivitetsökning på runt åtta procent. Det minskar koldioxidutsläppen med ungefär 1 000 ton. Ytterligare 18 av Eatons anläggningar i Tyskland uppfyller kraven för standarden och ISO 50001-certifierades innan förra året var till ända.

Eaton tillverkar insugnings- och avgasventiler för fordonsindustrin på Nordhausen-anläggningen. Under 2014, med en energiförbrukning på 25 GWh vid tillverkning av runt 25 miljoner ventiler, registrerades den högsta energiförbrukningen av alla Eatons 23 anläggningar i Tyskland på denna anläggning. Under arbetet med att lansera energihanteringssystemet enligt ISO 50001 har anläggningen med hjälp av kraftfull övervakningsteknik kunnat identifiera flera energibesparingar och implementera korrekta åtgärder. Exempelvis har man kunnat byta ut gamla motorer mot nya IE3-motorer i drivenheter, använda pumpdrivenheter med variabla hastigheter för kylvattenkretsar, introducera energieffektiva ljuskällor och optimera kompressionsluftsystemet genom att minimera läckage och minska trycknivåer. Inför 2015 införde Eaton energieffektiva projekt på Nordhausen-anläggningen som innebar besparingar på upp till 350 000 euro jämfört med 2014.

”En förutsättning för lanseringen av ett energihanteringssystem enligt ISO 50001 är att mäta energidata, identifiera och analysera stora energiförbrukare och deras energieffektiviseringspotential samt att analysera energikostnaderna för ett företag”, förklarade Pascal Rieck, energiansvarig på Eaton Germany GmbH i Nordhausen. ”Tidigt i processen började vi integrera mätpunkter på anläggningen för att övervaka enskilda maskiner, transformatorer, produktionslinjer, ljusutrustning och annan viktig utrustning. Idag har vi 128 mätpunkter som skickar data till kontrollrummet var 15:e minut, så vi är väl förberedda för att göra energianvändningen transparent och kontinuerligt optimera den.”

För att uppnå största möjliga effektivitet använder Eaton främst sina egna tekniker, som kommunikationsmodulerna från XMC-serien som gör det möjligt att enkelt uppgradera befintliga anläggningars mätvärden för spänning, strömstyrka, aktiv effekt, reaktiv effekt, effektfaktor, harmonisk distorsion och frekvens. De data som samlas in kan loggas och övervakas genom visualiserings- och utvärderingssystemet BreakerVisu, men de kan även skickas till ett huvudkontrollsystem, en webbläsare eller ett rapporteringsverktyg. Det innebär att all viktig information för energioptimering enligt ISO 50001 finns tillgänglig med en enkel knapptryckning. Dessutom kan data skickas via ethernet till Power Xpert Insight-energihanteringssystemet som, i komplexa system, gör det möjligt att sammanföra, visa och utvärdera data från flera olika BreakerVisu-enheter. Eaton implementerar just nu sådan arkitektur, så att information kan koordineras för flera anläggningar globalt.

Eatons elverksamhet är globalt ledande med expertis inom kraftdistribution och kretsskydd, avbrottsfri kraft, styrning och automatisering, belysning och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Företaget är genom sina globala lösningar utrustat för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering vi har i dag.

Eaton är verksamt inom krafthantering och hade en omsättning på 20.9 miljarder dollar 2015. Vi levererar energisparande lösningar som hjälper våra kunder att hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft på ett mer effektivt, säkert och hållbart sätt. Bolaget har cirka 97 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.se.