​Eaton visar nyheter inom xComfort på Elmässan

​Eaton visar nyheter inom xComfort på Elmässan

På Elmässan 2015 i Kista kommer Eaton att visa upp hela sin produktbredd inom el för fastighet, industri och avbrottsfri kraft. Dessutom presenteras en rad nyheter inom xComfort – Eatons uppmärksammade trådlösa styrsystem för elektriska heminstallationer. xComfort har funnits på marknaden sedan 2005 och sedan dess har ett stort antal nya produkter och funktioner lanserats.

– Vi har mött en stor efterfrågan och är nu inne i en fas när vi satsar hårt på att visa de nya smarta funktionerna i xComfort-systemet och utbilda elinstallatörer på sortimentet, säger Mikael Johannesson, försäljningsansvarig på Eaton.

Elmässan 2015 anordnas den 14-15 oktober på Kistamässan och Eaton har monter G:06. Mer information om mässan finns här.

Bland xComfort-nyheterna märks Smart Home Controller. Med en enhet kopplad till hemmets trådlösa router kan man styra både klimat och ljus via en app i en smart mobil eller surfplatta. Man kan också skapa så kallade scener och aktivera dem – antingen direkt genom att göra ett tidsschema eller automatiskt följa solens upp- och nedgång.

På Elmässan kommer Eaton också att visa upp en ny serie aktorer. Den nya generationens aktorer har mindre mått och får plats under en befintlig brytare i en apparatdosa. Beroende på typ kan de ha en extern ingång som känner av brytaren och direkt styra t.ex. en trappkoppling utan att någon kabel behöver dras. Den mest avancerade modellen visar energimätning på appen. De nya aktorerna är också enklare än tidigare att konfigurera utan hjälp av mjukvara.

– Med den senaste programmeringsmjukvaran som är gratis kan man använda en streckkodsläsare och scanna in alla enheter utan att de är spänningssatta. Sedan kan programmeringen göras i lugn och ro på kontoret innan inkoppling och driftsättning, berättar Mikael Johannesson.

– Ytterligare en smart nyhet är att väggbrytarnas vippor har måtten 55x55 mm. Så när du kompletterar en befintlig installation monterar du samma typ av ram som redan finns, fortsätter han.

Mer information om xComfort finns på www.xcomfort.se

Eatons elverksamhet är globalt ledande med expertis inom kraftdistribution och kretsskydd, avbrottsfri kraft, styrning och automatisering, belysning och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Företaget är genom sina globala lösningar utrustat för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering vi har i dag.

Eaton är verksamt inom krafthantering och hade en omsättning på 22.6 miljarder dollar 2014. Vi levererar energisparande lösningar som hjälper våra kunder att hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft på ett mer effektivt, säkert och hållbart sätt. Bolaget har cirka 102 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.se.