Eaton XNH säkringslastfrånskiljare – maximal säkerhet för energidistribution

Eaton XNH säkringslastfrånskiljare – maximal säkerhet för energidistribution

Eaton presenterar nästa generations säkringslastfrånskiljare NH XNH. Enheternas prestandaprofil och det faktum att de är så enkla att installera gör projektgenomförandet säkrare, mer kostnadseffektivt och sparar dessutom tid. Krafthanteringsföretagets nya säkringslastfrånskiljare är dessutom den första säkringsförsedda NH-brytare som kan anslutas till SmartWire-DT som standard.

XNH-serien är en del av xEffect-brytarsortimentet, och omfattar ett stort urval enhetsversioner och har ett brett tillbehörsutbud. Därmed kan den uppfylla kraven för många olika och krävande tillämpningar för såväl maskin- och systemkonstruktion som klassisk energidistribution. Eaton kompletterar därmed marknaden med en serie enheter som erbjuder ännu fler säkerhetsfunktioner än vad standarden IEC/SS-EN 60947-3 föreskriver.

Allt som behövs för att ansluta till SmartWire-DT – Eatons intelligenta system för ledningsdragning och kommunikation – är att ansluta en kommunikationsmodul till XNH-brytaren. På så vis kan säkringens status, brytarens position samt effektvärden dokumenteras och övervakas kontinuerligt. Data kan överföras via gateways till alla etablerade industriella fältbussar. Därmed kan ansvarig personal i kontrollrummet upptäcka kritiska situationer redan i ett tidigt läge, och direkt avgöra var problemet finns.

FCL-systemet (Fuse Control Light) för säkringsövervakning bidrar också till att begränsa driftstoppet för den berörda kretsen om ett fel uppstår. FCL visar operatören att det är fel på en säkring med hjälp av lysdioder, vilket gör att det går snabbt att hitta den trasiga säkringen och byta ut den.

Den upphöjda ovandelen, beröringsskydden på sidorna och vridskyddet på säkringslocket skyddar operatörerna ytterligare under omkopplingsarbeten. Eaton har byggt in beröringsskydd i konstruktionen genom att på ett säkert sätt separera de strömförande delarna på enheten och i kopplingsskåpet. Därutöver finns också en låsmekanism för ett U-lås som skydd mot obehörig inkoppling. När service ska utföras kan operatören flytta locket, inklusive säkringarna, till ”parkeringsläge” och fästa det vid låsmekanismen med exempelvis ett buntband.

Bland de övriga funktionerna finns bland annat ett stöldskydd, beläggning på alla sidor och flersidig anslutningsteknik, plus låda, bult, ögla samt plintar för prisma och dubbelprisma.

XNH-brytaren finns i storlekarna 00, 1, 2 och 3. I serien finns inte bara trepoliga enheter, utan även en-, två- och fyrpoliga enheter för samlingsskena, installationsplåt och monteringsskena. Med versionen för systemet med 60 mm samlingsskenor, till exempel Eatons Sasy 60i, är det enkelt att flytta kabelanslutningen på undersidan till ovansidan i stället.

Eatons elverksamhet är globalt ledande med expertis inom kraftdistribution och kretsskydd, avbrottsfri kraft, styrning och automatisering, belysning och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Företaget är genom sina globala lösningar utrustat för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering vi har i dag.

Eaton är verksamt inom krafthantering och hade en omsättning på 22.6 miljarder dollar 2014. Vi levererar energisparande lösningar som hjälper våra kunder att hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft på ett mer effektivt, säkert och hållbart sätt. Bolaget har cirka 99 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.se.