Eatons UPS:er får Energy Star-certifiering för sin energieffektivitet

Eatons UPS:er får Energy Star-certifiering för sin energieffektivitet

Industritillverkaren Eaton har tagit emot en Energy Star-certifiering för sina avbrottsfria UPS:er 9PX och 9SX. Energy Star är ett samarbete mellan amerikanska EPA (Environmental Protection Agency) och energidepartementet (Department of Energy) för att hjälpa konsumenter att spara pengar och skydda miljön genom energisnåla produkter.

Eatons 9PX och 9SX är tillgängliga inom Europa, Mellanöstern och Afrika. UPS:erna blev certifierade efter oberoende test och verifiering som visar att de verkligen möter de hårt ställda kraven på energieffektivitet. Certifieringen garanterar att Eatons produkter är bland de mest effektiva UPS:erna på marknaden och gör att kunderna effektivt kan minska sin energianvändning och miljöpåverkan.

– Det är en stor utmaning i dag för IT-chefer och datacenter att minska energiåtgången utan att ge avkall på tillförlitlighet i servrar, lagringsenheter och nätverk. Eaton är globalt engagerade för att utveckla energieffektiva lösningar som ger våra kunder det högsta affärsvärdet – och att få Energy Star för våra server- och nätverks-UPS:er är ett erkännande av vår satsning, säger Christophe Jammes, produktchef inom Eatons Power Quality-verksamhet.

Eatons UPS:er  9PX och 9SX lanserades inom EMEA under 2012 och är nästa generations energieffektiva enheter för 5 till 11 kVA-applikationer. 9PX ger upp till 95 procents verkningsgrad i dubbelkonverteringsläge, 98 procent i energieffektivitetsläge och de har en strömfaktor på 0,9 vilket gör att de kan leverera 28 procent mer energi än andra UPS:er i samma klass. De är speciellt riktade mot IT- och anläggningschefer som vill skydda sin utrustning i datarum och små datahallar, men också för applikationer inom tillverknings- och medicinsk industri.

Eaton planerar att fortsätta kvalificeringsprocessen så att även övriga UPS-produkter kan bli Energy Star-certifierade.

Besök www.eaton.se/powerquality för att få veta mer om Eatons UPS:er. På www.eaton.se finns mer information om Eatons fullständiga utbud av produkter och tjänster inom elkvalitet.