Företag skyddar inte sin IT och går miste om kostnadsfria fördelar

Företag skyddar inte sin IT och går miste om kostnadsfria fördelar

Över 60 procent av företagen går miste om ett viktigt skydd för sina IT-installationer genom att inte bry sig om de krafthanteringsprogram som levereras tillsammans med de avbrottsfria kraftsystemen (UPS). Detta enligt en ny undersökning från krafthanteringsföretaget Eaton som genomförts i Europa, Mellanöstern och Afrika. Programvaran är kostnadsfri, tar bara några minuter att installera och konfigurera och har utvecklats speciellt för att minimera risken för dataförlust vid strömavbrott.

– Att driva en UPS utan att installera krafthanteringsprogrammet som följer med är som att köra en bil utan vindrutetorkare – man är skyddad mot skyfall, men mycket snart blir saker och ting mycket svårare än vad de behöver vara, säger Roger Kvist, Sverigechef för Eaton.

Hur kommer det sig att inte fler företag ser till att dra nytta av denna kostnadsfria försäkring mot dataförluster vid strömavbrott? Vissa UPS-användare inser inte ens att de har programvaran. Särskilt mindre UPS:er ger ett grundläggande skydd utan vidare när de är anslutna och igång. Andra användare vet att de har tillgång till programvaran, men vet inte riktigt vad den gör. En tredje grupp hyser en misstänksamhet mot det som är gratis och tror att det inte kan vara värt något eller till och med opålitligt.

– Vår uppmaning till alla de företag som inte redan installerat krafthanteringsprogramvaran är att ta sig tid att öppna CD:n eller kolla in online-resurser för UPS:en. Här finns stora vinster att hämta i form av ett bättre skydd den dagen det behövs, säger Roger Kvist.

Den bästa krafthanteringsprogramvaran integreras sömlöst med den befintliga miljön. Det innebär att den inte behöver några ytterligare resurser för att användas. Den har också ett enhetligt användargränssnitt där man kan övervaka och styra varje del av sin IT-installation.

Under normala driftsförhållanden ger krafthanteringsprogramvaran en heltäckande översikt över UPS-status. Det är i sig bra, men programmet kommer verkligen till sin rätt när det är problem med strömförsörjningen. Då ser den till att alla enheter som stöds av UPS-enheten stängs av på ett ordnat sätt så att dataintegriteten skyddas – innan drifttiden på UPS-batterierna är ute. Om applikationen kräver det kan programmet också konfigureras så att icke nödvändiga laster automatiskt kopplas bort för att förlänga driftstiden.

I virtualiserade miljöer kan det bästa krafthanteringsprogrammet också konfigureras för att utlösa automatisk migrering av virtuella maskiner (VM) från servrar som drabbats av problem med strömförsörjningen till andra, där kraftkvaliteten är bra. Det innebär att användare av de program som körs på den virtuella servern inte upplever några avbrott. Bra krafthanteringsprogramvara registrerar och lagrar också information om strömhändelser, vilket är ovärderligt när man diagnostiserar och felsöker problem med strömförsörjningen.

För att veta mer om Eatons kraftlösningar, besök www.eaton.eu/powerquality. För de senaste nyheterna följ Eaton på Twitter via @Eaton_UPS eller besök Eatons företagssida på Eaton EMEA Linkedin.

Eaton elverksamhet är globalt ledande med expertis inom distribution av ström och kretsskydd, reserveffektsskydd, styrning och automatisering, ljus och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Eaton är genom sina globala lösningar utrustad för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering vi har i dag.

Eaton är ett företag inom krafthantering som hade en omsättning på 22 miljarder dollar 2013. Eaton levererar energisparande lösningar som hjälper våra kunder att hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft på ett mer effektivt, säkert och hållbart sätt. Eaton har cirka 102 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.eu.