Kommunikation via SmartWire-DT – Det Intelligenta ställverket iMCC xEnergy möjliggör förebyggande underhåll med förbättrade diagnostikfunktioner

Krafthanteringsföretaget Eaton, som är en leverantör av energihanteringslösningar, introducerar nu företagets nya, intelligenta iMCC (Motor Control Center) som ingår i ställverksserien xEnergy. Samtliga manöverledningar i de utdragbara enheterna på iMCC och till det överordnade styrsystemet är ersatta med kommunikationskonceptet ”Smart Wire D-T”.

Detta innebär klara fördelar för användaren tack vare minskat behov av lednings-dragning. All driftinformation från utdragsenheterna överförs till det överordnade styrsystemet, vilket avsevärt ökar tillförlitligheten och tillgängligheten. xEnergy iMCC är därför idealisk för användning i industriella produktionsprocesser som kräver en mycket hög nivå av snabb och säker systemtillgänglighet.

Smart Wire-DT kommunikationskoncept från Eaton används för kommunikation inuti ställverket. Gränssnittet ut mot överordnat system sker sedan via standard fältbussystem som Profibus-DP, CANopen, Modbus-TCP eller Ethernet/IP .

Genom att kombinera Smart Wire D-T systemet med elektroniska motorskyddsbrytare PKE eller effektbrytare NZM  blir det möjligt för iMCC att kommunicera både digitala och analoga värden och driftdata. Detta möjliggör implementering av förebyggande underhållsfunktioner  och historik. För driftsansvariga innebär detta att det är möjligt att upptäcka fel i förväg och att genomföra åtgärder för att förbättra driftsäkerheten och hålla stilleståndstider av anläggningen på ett minimum.

Om en iMCC-utdragsenhet behöver bytas kan personalen helt enkelt dra ut den ur MCC-sektionen och ersätta den med en lämplig förkonfigurerad enhet. Systemet ser till att den avbrutna  kommunikation automatiskt återställs. Tre entydiga indikatorer på ställverkslägen: "Drift", "Test" och "Utdraget läge" ger säker hantering.SmartWire-DT gör det enklare att montera ställverket och reducerar antalet manöver ledningar och ökar tydligheten både i ställverksfacket och i de utdragbara enheterna.Mjukvaruprogrammet ”SWD-Assist” används både för planering och för att testa enskilda utdragsenheter - utan behov av en PLC.Tiden för installation och idrifttagning förkortas också avsevärt.

Systemet kan utökas när som helst genom att lägga till nya eller ändra utdragsenheter utan några ändringar i infrastrukturen behöver göras. Följande xEnergy iMCC-utdragsenheter är för närvarande tillgängliga:

• DOL-start (0,06 till 160 kW),
  • Reverserande starter (0,06 till 110 kW),
  • YD-kopplare (5,5-75 kW) och
  • Energigrupper 3/4p  (16/20 - 400A)

Större grupper utförs som separata facklösningar vilket ger goda anslutningsmöjligheter.

Dokumentation, monteringsmanualer och bruksanvisningar finns tillgängliga från vår partnerhemsida - www.xenergy-partner.com. Kopplingsscheman och förteckningar över utdragsenheternas detaljer är tillgängliga från vår partnerhemsida www.xenergy.com.

Eatons elverksamhet är globalt ledande med expertis inom distribution av ström och kretsskydd, reserveffektskydd, styrning och automatisering, ljus och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Eaton är genom sina globala lösningar utrustad för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering vi har i dag.

Eaton är ett krafthanteringsföretag som levererar energieffektiva lösningar som hjälper kunder att effektivt hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft. Eaton är ett tekniskt ledande företag på den globala marknaden och förvärvade Cooper Industries plc under 2012. På proformabasis hade företagen en kombinerad intäkt på 21,8 miljarder dollar 2012. Eaton har cirka 102 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.eu.