Nya BreakerVisu Complete Solution minskar installations- och programmeringskrav

Nya BreakerVisu Complete Solution minskar installations- och programmeringskrav

Med den nya kombinationen av BreakerVisu-programvara och display så erbjuder krafthanteringsföretaget Eaton en kostnadseffektiv och färdig lösning för modern kraftdistribution. BreakerVisu-systemet kan visualisera data för upp till 48 brytare och mätinstrument på en färgskärm och även lagra samma data i loggfiler.

Paketlösningen består av en 7-eller 3,5-tums färgskärm med förinstallerad visualiserings- och loggningsprogramvara. Detta eliminerar behovet av programmering under installationen, och separata display-enheter för enskilda switchar behövs inte längre. Som ett självkonfigurerande plugg- och arbetssystem minskar BreakerVisu den insats som krävs för installation och driftsättning till ett minimum.

Den innehåller också nya funktioner: BreakerVisu indikerar slitaget på huvudkontakter hos NZM-brytare och kan även fungera som en gateway för överföring av centrala data till en ledningscentral och för första gången ansluta tredjepartssystem via Modbus RTU-kommunikation. BreakerVisu-systemet ger alltså maskin-och systembyggare en ännu enklare och mer kostnadseffektiv lösning för central övervakning av anläggningar och deras energiförbrukning.

I den nya versionen kan BreakerVisu överföra anläggningsdata centralt via gatewayfunktionen med Modbus TCP till ett styrsystem på högre nivå. Tredjepartsenheter integreras via Modbus RTU genom att importera deras register via en konfigurationsfil till visualiserings- och loggningssystemet. BreakerVisu hjälper till att skaffa data från effektbrytare, såsom elströmmar, switchstatus och lastvarningar snabbt och tydligt, samt visa den här informationen dynamiskt på en http-sida. Multi-Breaker-displayen gör det möjligt för användaren att visa alla driftdata tydligt.

Förutom den lokala displayen är det även möjligt med fjärråtkomst via Ethernet TCP/IP. Alla händelser loggas automatiskt i en fil av systemet. Dessutom är mjukvaran också självkonfigurerande. Det innebär att de anslutna enheterna upptäcks automatiskt, och händelse- och energiloggning tidsstämplas alltid. En vanlig PC med Office-verktyg är allt som krävs för utvärdering av data. Användare kan därmed använda BreakerVisu för att genomföra energioptimeringsåtgärder i enlighet med miljöstandarden DIN EN ISO 50001. Öppenheten för tredjepartssystem, variabeltopologin och gateway-funktionen gör BreakerVisu till en oberoende, flexibel energihanteringslösning.

Integrerad mätning och kommunikation

BreakerVisu-systemet möjliggör också en automatisk avläsning av diagnosdata för NZM3-MC och NZM4-MC kompakta brytare i xEffect-serien. Med sina integrerade mät-och övervakningsfunktioner, har dessa nu möjlighet att mäta och överföra ström-och spänningsvärden för varje fas med motsvarande effekt-och energivärden. Den integrerade mätfunktionen sparar utrymme och installationsarbete jämfört med konventionella system.

Kommunikation genomförs via gränssnittsmoduler för Modbus RTU eller Smartwire-DT. Dessa data kan sedan överföras till Eatons BreakerVisu eller ett anpassat styrsystem. Brytarna är försedda med en slitageindikeringsfunktion (BreakerHealth), som visar kopplingsverksamheten i kontaktsystemet. BreakerVisu tillhandahåller således alltid den senaste informationen om driftstillståndet hos brytarna.

Ny mättransducer för eftermontering

Utöver det ovan sagda gör BreakerVisu, tillsammans med XMC mät-och kommunikationsmoduler, det möjligt för befintliga anläggningar att mycket enkelt utrustas för modern energimätning och utvärdering. NZM-XMC-TC-MB mättransducermodul från Eaton är en ny modul i XMC-serien som är idealisk för eftermontering. TC-modulen (TC står för transducer) möjliggör användning av befintliga strömtransformatorer, spänningsuttag och ledningar på en maskin eller anläggning.

Den skenmonterade modulen kan installeras snabbt och med föga kabeldragning, och kan integreras i BreakerVisu via Modbus RTU. Den kan anslutas till strömtransformatorer som är standardiserade för en 5 A sekundärström. Transformatorförhållande och andra inställningar kan göras bekvämt via Eaton Modbus Configurator som medföljer. Tack vare sin kompakta storlek kan modulen monteras kompakt i switchpanelen.

NZM kompakta brytare från Eaton-serien, IZMX16/IZMX40 luftbrytare för NRX-serien, luftbrytare i IZM26-serien samt NZM-XMC kommunikationsmoduler kan normalt integreras i BreakerVisu.

Eatons elverksamhet är globalt ledande med expertis inom distribution av ström och kretsskydd, reserveffektskydd, styrning och automatisering, ljus och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Eaton är genom sina globala lösningar utrustad för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering vi har i dag.

Eaton är ett krafthanteringsföretag som levererar energieffektiva lösningar som hjälper kunder att effektivt hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft. Eaton är ett tekniskt ledande företag på den globala marknaden och förvärvade Cooper Industries plc under 2012. På proformabasis hade företagen en kombinerad intäkt på 21,8 miljarder dollar 2012. Eaton har cirka 102 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.eu.