Nya modulära UPS:er överbryggar gap mellan energieffektivitet och skalbarhet

Krafthanteringsföretaget Eaton har lanserat flera nya modulära dubbelkonverterande trefas UPS:er i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA). Gemensamt för samtliga är att de överbryggar klyftan mellan energieffektivitet och skalbarhet. De nya Eaton 93PM-enheterna finns i effektklasser mellan 30 och 200 kW och kombinerar marknadsledande energieffektivitet, skalbarhet, vertikal och horisontell redundans. Det innebär att IT-proffs och datacenteransvariga enkelt och kostnadseffektivt kan specificera, skala och anpassa sin arkitektur till framtida förändringar i belastningskrav eller till nya krav på tillförlitlighet.

Flexibiliteten hos de nya UPS:erna 93PM beror på enheternas modulära design – en design som gör det enkelt och kostnadseffektivt att skala systemet i takt med att lastkraven ändras utan att det behövs något ökat golvutrymme. För användarna innebär det minskade nyinvesteringar och en "betala-efter-behov"-lösning. Genom Eatons patenterade Hot Sync – en trådlös parallelliseringsteknik – kan ett system också utformas eller vara skalbart upp till en effekt på 800 kW. Det maximerar tillgängligheten utan att kompromissa om motståndskraft och driftsäkerhet.

– De nya UPS:erna 93PM är ett betydande tillskott till Eatons breda och populära portfölj av strömskyddslösningar, säger Cyrille Brisson, EMEA Vice President of Power Quality på Eaton.

– Tillsammans med våra befintliga produkter kan vi nu erbjuda oöverträffad energieffektivitet med upp till 97 procent i dubbelkonverterande läge och kostnadseffektiva lösningar som passar allt från den minsta serverhall till största datacenter. Oavsett storlek på en tillämpning i nuläget eller i framtiden, så kan våra kunder ta del av en enastående tillförlitlighet och flexibilitet i kombination med en exceptionellt låg total ägandekostnad, fortsätter han.

Att de nya UPS:erna erbjuder lägsta möjliga totala ägandekostnad innebär att användarna kan dra full nytta av den operativa effektivitet som ESS-läget (Energy Saver System) ger. ESS anpassar hela tiden automatiskt driften av UPS:en till den inkommande elkvaliteten vilket gör det möjligt att nå en verkningsgrad på 99 procent. När det behövs ser ESS till att koppla UPS:en sömlöst till dubbelkonverterande läge på mindre än 2 millisekunder och ger en oöverträffad verkningsgrad på upp till 97 procent. Samtidigt avlägsnar ESS eventuella avvikelser i elnätet. De nya UPS:erna har också en effektfaktor på 1.0 som gör att användarna kan optimera sin PUE (Power Usage Effectiveness).

Dessutom ger de nya enheterna maximal installationsflexibilitet med en fronttillgänglig design i kombination med innovativa termiska hanteringsalternativ för luftflöde framifrån och uppåt eller framifrån och bakåt. Det gör att man kan installera mot en vägg, rygg mot rygg, i rad eller i en varm/kall-korridor. Designen med fronttillgänglighet ger också snabb tillgång till service och underhåll.

Eaton har ägnat stor uppmärksamhet åt användbarheten hos företagets nya UPS:er som levereras med en intuitiv pekskärm. Där får man viktig statusinformation i både siffror och bilder. De nya UPS:erna använder också ett webbgränssnitt som gör att de kan hanteras och övervakas på distans och lätt kan integreras med FMS-system (facilities management system).

Eatons mångsidiga och lättanvända IPM-mjukvara (Intelligent Power Manager) levereras som standard med de nya UPS:erna. Mjukvaran är helt kompatibel med alla större operativsystem och alla populära virtualiseringsplattformar, inklusive VMware vCenter, Microsoft Systems Center och Citrix XENCenter.

För mer information om Eaton 93PM UPS, besök www.eaton.eu/93PM. För mer information om Eatons kompletta serie med kvalitativa kraftlösningar, besök www.eaton.eu/powerquality.

För aktuella nyheter, följ oss på Twitter på @Eaton_UPS eller besök vår företagssida Eaton EMEA på LinkedIn.

Eatons elverksamhet är globalt ledande med expertis inom distribution av ström och kretsskydd, reserveffektskydd, styrning och automatisering, ljus och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Eaton är genom sina globala lösningar utrustad för att svara på de viktigaste utmaningar inom strömhantering vi har i dag.

Eaton är ett krafthanteringsföretag som levererar energieffektiva lösningar som hjälper kunder att effektivt hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft. Eaton är ett tekniskt ledande företag på den globala marknaden och förvärvade Cooper Industries plc under 2012. På proformabasis hade företagen en kombinerad intäkt på 21,8 miljarder dollar 2012. Eaton har cirka 102 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.eu.