Säker hantering av felströmmar med varierande frekvens

Säker hantering av felströmmar med varierande frekvens

Eaton har utvecklat jordfelsbrytare av typ F för bättre skydd av personal och system i enlighet med IEC 62423

STOCKHOLM … Eaton har utökat sin produktportfölj av normmaterial med en jordfelsbrytare av typ F. Den är framtagen för användning i applikationer med frekvensstyrning såsom tvättmaskiner och värmepumpar. Den möjliggör för elektriker och anläggningsägare att öka tillförlitligheten i systemet och samtidigt säkerställa en hög säkerhetsnivå för användaren.

Senaste utgåvan av standarden IEC 62423 innehåller numera jordfelsbrytare typ F. Detta har resulterat i att rekommendationer för anläggningar med frekvensomformare har ändrats. I denna typ av applikation kan felströmmar med andra frekvenser uppstå som konventionella jordfelsbrytare (typ A) inte klarar av att hantera.

Jordfelsbrytare av typ F ger inte bara ett säkert och pålitligt skydd mot AC-felströmmar och pulserande DC-felströmmar som typ A, men hanterar också felströmmar med varierande frekvens upp till 1 kHz i enlighet med standarden IEC 62423. Denna typ av varierad frekvens uppkommer vid användande av frekvensomformare. Jordfelsbrytare av typ F klarar rena DC-felströmmar upp till 10 mA, har en kort fördröjning innan den löses ut och särskiljer sig från andra enheter tack vare sin höga tålighet mot spänningstoppartransienter: detta ger färre felaktiga frånslag och en högre grad av säkerhet. De finns i två-poliga och fyra-poliga versioner för märkströmmar, 25 till 100 A, och för olika felströmmar, 30 mA, 100 mA och 300 mA.

Om du vill veta mer om Eaton, besök www.eaton.se. Följ oss på Twitter (@Eaton_EMEA) eller på Linkedin (Eaton EMEA) för senaste nytt.

Eatons elverksamhet är globalt ledande med expertis inom kraftdistribution och kretsskydd, avbrottsfri kraft, styrning och automatisering, belysning och säkerhet, konstruktionslösningar och kopplingsenheter, lösningar för tuffa och farliga miljöer samt tekniska tjänster. Företaget är genom sina globala lösningar utrustat för att svara på de viktigaste utmaningarna inom strömhantering som vi har idag.

Eaton är verksamt inom krafthantering och hade en omsättning på 20,9 miljarder dollar 2015. Eaton tillhandahåller energisparande lösningar som hjälper våra kunder att hantera elektrisk, hydraulisk och mekanisk kraft på ett mer effektivt, säkert och hållbart sätt. Bolaget har cirka 95 000 anställda och bedriver försäljning i över 175 länder. Mer information finns på www.eaton.se.