Tre tips för hur du skyddar dig mot ljusbågsfel

Tre tips för hur du skyddar dig mot ljusbågsfel

Inre ljusbågsfel uppstår sällan, men om det inträffar kan det få förödande konsekvenser för driften, men framför allt för människan. Fredrik Regnell på energihanteringsföretaget Eaton, ger tre tips på skyddsåtgärder som företag kan vidta för att minimera risken för personskador och kostsamma driftsstopp.

Inre ljusbågar kan uppstå på grund av miljöförhållanden, till exempel vätskeläckage, djur, damm, korrosion och andra föroreningar på ledytor eller statisk elektricitet. Även mekaniska fel såsom sliten eller trasig isolering, lösa ledningsanslutningar eller slitna, trasiga eller lösa delar kan orsaka dem. Allra vanligast är dock mänskliga fel, vilka uppskattas ligga bakom ungefär 70 procent av alla interna ljusbågsfel.

När inre ljusbågsfel uppstår i elektriska ställverk frigörs enorma mängder energi i form av kraft och värme som orsakar stora faror. Den största faran vid ett inre ljusbågsfel är risken för människoliv - den extrema värmen och kraften kan orsaka allvarliga skador och till och med dödsfall för servicepersonal eller personer i närheten även om de bär skyddskläder. Dessutom kan inre ljusbågar skapa en snabb tryckökning - med andra ord en explosion - som kan förstöra eller allvarligt skada komponenterna och ledningarna i panelen. Sådana explosioner leder alltid till långa och kostsamma driftsstopp för verksamheten.

Fredrik Regnell ger här tre tips på skyddsåtgärder som företag kan vidta för att minska risken för skador från inre ljusbågsfel.

1. Använd aktivt ljusbågsskydd

Den bästa metoden för att förhindra en ljusbåge och öka säkerheten i anläggningen är att installera ett skydd som avbryter ljusbågen och förhindrar förödande konsekvenser. Ett aktivt inre ljusbågsskyddssystem, som exempelvis Eatons ARCON® Arc Fault Protection System, upptäcker händelser som indikerar att en ljusbåge uppstår i systemet, exempelvis en snabb strömökning eller en stark ljusblixt i ställverksskåpet. Sådana system reagerar inom några millisekunder och utlöser en ljusbågsläckningsanordning som skapar en kortslutning parallellt med felstället. Kortslutningen minskar spänningen till nästan noll som krävs för ljusbågfelet, vilket släcker den. Systemet avbryter sedan strömförsörjningen till lågspänningssystemet genom att utlösa rotbrytaren längs den inkommande vägen.

2. Reducera skadorna med passiv ljusbågsreducering

För att minimera effekterna i det fall en ljusbåge uppstår kan man använda sig av passiva reduceringssystem. Dessa är utformade för att begränsa effekterna av en fullskalig inre ljusbåge. Metoder för passiv reducering innefattar bland annat att ventilera ljusbågsplasman och trycket bort från utrustning och personal via ljusbågsklaffar eller skorstenar.

3. Isolera strömförande delar

Genom förebyggande metoder går det att förhindra att en ljusbåge uppstår. Detta kan göras genom isolering av strömförande delar och placering av barriärer mellan dem. Tänk dock på att det i ett lågspänningsställverk kan vara svårt att uppnå fullständig isolering.

Om Eaton