Undersökning: Svenska elkunder vill kunna välja bort elavtal med klimatfarliga gasen SF6

Trots intresse för gröna elavtal känner åtta av tio svenskar inte till att de flesta elbolag använder sig av den klimatfarliga gasen SF6 när de levererar el till privata hem. När de blir medvetna om det uppger fler än hälften av svenskarna att de vill kunna välja bort avtal där SF6 används – och vill att den förbjuds. Det visar en ny YouGov-undersökning på uppdrag av energihanteringsföretaget Eaton.

Växthusgasen SF6 har utsetts till den skadligaste växthusgasen i världen av FN:s klimatpanel och har en uppvärmningspotential 23 500 gånger högre än koldioxid samt en atmosfärisk livslängd på flera tusen år. SF6 är i dag förbjuden i alla branscher förutom elbranschen, där den fortfarande används som isolerings- och släckmedel i ställverk.

En undersökning från YouGov på uppdrag av Eaton visar att fler än hälften av svenskarna (54 %) har sett över sitt elavtal det senaste året, och att 40 procent av de som har bytt har valt elavtal från förnybara källor. Trots intresset för grön el är dock medvetenheten om användningen av SF6 låg.

En stor majoritet (86 %) uppgav att de inte kände till att de flesta elbolag använder sig av gasen när de levererar el till privata hem. Överhuvudtaget var vetskapen om SF6-gasen låg bland respondenterna – endast tre av tio kände till dess existens sedan tidigare. När respondenterna fått kunskap om SF6 uppgav dock 52 procent att de vill ha möjlighet att välja bort elavtal där SF6 används i ställverken.

– Det finns en stark miljömedvetenhet i Sverige och många vill kunna göra ett aktivt val som gynnar miljön. Detta blir tydligt när många av de som deltagit i undersökningen uttrycker att de vill kunna välja bort elavtal där SF6 används. Det finns dessutom sedan länge SF6-fria ställverk, och ska vi som land nå våra klimatmål är det hög tid att vi börjar välja bort alternativ som innehåller denna skadliga gas, säger Fredrik Regnell, Sverigechef på Eaton.

Elabonnenter vill att EU totalförbjuder SF6
Varje år läcker det 6,7 miljoner ton SF6-gas från elindustrin. Endast ett kilo motsvarar utsläppen från 24 plan som flyger tur och retur mellan London och New York. Förra året tillkännagav EU ett förslag om att förbjuda gasen i ställverk år 2026. Fler än hälften (54 %) av undersökningens respondenter anser dock att EU bör förbjuda användning av gasen även inom elbranschen redan idag.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21–24 oktober 2022 har sammanlagt 1007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år, i Sverige.

Om Eaton