Lokal närhet och hög servicenivå framgångsfaktorer för ebm-papst kontor i Karlstad

För lite drygt 5 år sedan var Värmland och regionen runt Karlstad lite av en vit fläck på ebm-papst annars vältäckta marknadskarta. Etableringen 2010 av ett kontor och rekryteringen av Daniel Bergkvist som försäljningsingenjör för ventilationsfläktar har snabbt förändrat den marknadsbilden. Kunderna blir allt fler och framgångsfaktorer för Daniel är den lokala närvaro som kontoret ger och en hög servicenivå gentemot entreprenörs- och installationsföretag, men också mot slutkunder. Daniels försäljningsarbete har även lett till att ebm-papst vinner marknadsandelar i Örebro-regionen.

Energi & Fastighet i Karlstad och Hoist Energy i Örebro samt givetvis Caverion och Bravida i regionen, tar Daniel som exempel på installatörsföretag där samarbetet successivt fördjupats och breddats sedan kontoret öppnades. I projektet servicehuset Gunnern hos KBAB, Karlstads kommunala Bostads AB, var det Bravida i Karlstad som ansvarade för installationerna. Daniel är övertygad om att det aktiva stöd han ger haft stor betydelse för marknadsframgångarna.

- Det jag ser som en av mina viktigaste uppgifter är att stötta entreprenörs- och installatörsföretagen i alla faser av ett projekt. Mitt arbete kan starta redan när de ska sälja in en lösning och här kan jag hjälpa till genom att ta fram alla data de behöver när det gäller exempelvis möjliga energibesparingar och LCC-kalkyler. Jag gör även mycket besök ute på anläggningar för att aktivt kunna föreslå lämpliga fläktval. Min roll blir helt enkelt att mer och mer fungera som en rådgivare i fläktfrågor, säger Daniel.

Ökar marknadens kunskap om möjliga energisparåtgärder

Daniel berättar också att han lägger mycket tid på att informera om fördelarna med ebm-papst EC-motorer och de möjligheter de ger till minskad elörbrukning. Frågor som rör energibesparingar engagerar många och Daniel har byggt upp en bred kontaktyta mot många slutkunder som ger energisparfrågorna hög prioritet.

- Jag och alla andra säljare på ebm-papst har en viktig roll för att öka kunskapen om de möjligheter som finns till smarta energisparåtgärder med våra olika fläktar. Kombinationen av bra service och stöd till bland annat installationsföretag och information till slutkunderna gör att energisparprojekten kan komma igång snabbare. Det finns också ett stort behov av sådana projekt i den region jag täcker och det är givetvis en spännande utmaning. Intressant är också att viljan till energieffektivisering idag finns inom så många olika områden. Bostadssektorn ligger i täten när det gäller energisparsatsningar men även inom den offentliga sektorn med exempelvis sjukhus och äldreboenden så startas många nya projekt. Dock finns mycket mer att göra inom sektorer som livsmedelsbutiker, kontor, skolor och idrottsanläggningar samt industri. Min ambition är att flytta fram ebm-papst position ytterligare mot båda sektorerna och jag är övertygad om att den fina tillväxt kontoret haft kommer att fortsätta, avslutar Daniel Bergkvist