ebm-papst nya axialfläkt AxiForce har samma format som sin föregångare men ger betydligt högre effekt samtidigt som de blivit ännu tystare.

En ny generation av axialfläktar med högre prestanda och ännu lägre ljudnivå

Under många år har ebm-papst fläktserie S-Force med högpresterande kompaktfläktar, i både axial- och radialutförande, varit det självklara valet för applikationer med krav på höga tryck. Trots en mycket kompakt storlek levererar S-Force extrema prestanda och serien har vid flera tillfällen utökats med nya fläktar. Nu tar ebm-papst tagit ett nytt och stort utvecklingssteg genom att lansera en ny generation av kompaktfläktar som fått benämningen AxiForce. Denna fläktserie omfattar modeller från 80 mm och jämfört med S-Force erbjuder dessa fläktar ännu högre prestanda och detta till en lägre ljudnivå. Exempel på applikationsområden för AxiForce är inom industriell automation där kontrollenheter och styrskåp med viktig elektronik behöver effektiv kylning, samt i mobilstationer för bland annat det kommande 5G-nätet. Andra applikationer för AxiForce är IT-teknik som används för streamingtjänster samt viss utrustning i datacenters.

Nya AxiForce har samma dimensioner som S-Force och de största förändringarna ligger i en aerodynamisk optimering av bland annat fläktbladen. Vid en driftpunkt på 108 m3/h och ett baktryck på 285 Pa ger AxiForce med 80 mm diameter drygt 40 % högre effekt och en ljudnivå som är hela
7 dB(A) lägre jämfört med den tidigare generationen av kompaktfläktar. För applikationer som blir allt mer elektroniktäta i takt med den tekniska utvecklingen, och där kraven på effektiv kylning blir allt tuffare, innebär det stora fördelar att ebm-papst kan erbjuda axialfläktar i samma storlek och med avsevärt högre prestanda.

Finns med IP68-kapsling för tuffa applikationer
Vid utvecklingen av AxiForce har ett prioriterat mål varit applikationer med krav på baktryck på upp till 1 400 Pa. Fläktarna har också utvecklats för att ge ett mycket effektivt axiellt luftflöde som klarar av att avlägsna den värme som kan uppstå i delar av elektroniktäta applikationer som exempelvis kontrollskåp. En viktig fördel med fläktarna är att de möjliggör ett kraftigare luftflöde trots att baktrycket är högre. Till nya AxiForce har även ett specialhölje tillverkats som ger ett skydd enligt kraven i IP68. Det betyder att fläkten kan stå emot damm och smuts i tuffa applikationer samt även vatten. Tester, med en testperiod på 30 dagar, visar också att AxiForce med IP68-kapsling klarar att utsättas för vatten med högt saltinnehåll. Det finns även en version av fläkten som svarar upp mot kraven i de striktare EMC-reglerna enligt DIN EN 55032 klass B. Den nya fläktserien AxiForce lanseras i ett första skede, mars 2020, i storlekarna 80/80/38 mm och senare kommer även andra storlekar att finnas tillgängliga.