Billig London-semester? Vi har tipsen!

London toppar ständigt listorna över svenskars favoritresmål. Tyvärr kan ett par dagars semester i Storbritanniens huvudstad snabbt göra att plånboken ekar tom. Men för dig som tror att London och att komma billigt undan inte går att kombinera, kommer här en lista från MrJet, som ger dig flera tips hur du gör London-semestern billigare. Listan är baserad på feedback vi har fått från våra egna kunder.

1. Gratis muséer

Ja, du läste rätt. De flesta av Londons muséer har faktiskt gratis inträde. Spana in Rosettastenen på British Museum, målningar av Van Gogh, Caravaggio och Van Eycks på National Gallery, eller inspireras på museet för modern konst, Tate Modern – utan att betala en penny. Det känns nästan som att tjäna pengar, eller hur?

2. Ta cykeln

Världens äldsta tunnelbana är visserligen en upplevelse i sig, men den riktiga snåljåpen vet bättre. I London hyr du en cykel för två pund per dygn – sen kan du upptäcka staden på två hjul! Rikta styret mot South Bank, där du fördriver tiden med att spana in sevärdheter som Big Ben. Om du cyklat vilse kan du enkelt hitta rätt väderstreck genom att titta efter det 135 meter höga pariserhjulet The London Eye.

3. En afton på teatern

Ta på dig dina bekvämaste skor och gå på teater! The Globe Theater byggdes till en början av Shakespeares teatergrupp Lord Chamberlain's Men och erbjuder ståplatser för fem pund på sina föreställningar. Dessa ryktas vara både de billigaste och bästa platserna på teatern.

4. Shopping

I London finner du, förutom otaliga vintagemarknader, klädkedjan Primark – engelsmännens H&M. Välj och vraka ur det enorma sortimentet och shoppa trendiga kläder till riktigt bra priser. Du hittar butiken bland annat på Oxford Street.

5. Brittisk streetfood

Om du tror att fish and chips är det enda London har att erbjuda i matväg, ska du sätta kurs mot Camden Lock Market. Där är hela världen på besök och du bjuds på de mest läckra maträtterna för omkring fem pund.

• mrjet
  • tips
  • weekend
  • resa billigt
  • flyg
  • resa
  • resor
  • london

MrJet är en av Skandinaviens ledande nätresebyråer med ett stort utbud av flygbiljetter, hyrbilar, hotell och paketresor. MrJet grundades 1997 och är en del av ebookers, med verksamhet i 12 europeiska länder. MrJet/ebookers ingår i den globala reseaktören Orbitz Worldwide (NYSE: OWW).