Echo State genomför VD-byte

Styrelsen i Echo State har valt att göra en förändring i organisationen för att utveckla verksamheten ytterligare. Fredrik Khan tillträder från och med oktober 2020 som ny VD. Josef Falk, tidigare VD, tar ansvar för bolagets strategiska frågor.

”– Jag är hedrad över att få ta över som VD efter Josef och att få leda ett företag med så otroligt stark kompetens. Jag ser mycket fram emot att arbeta med Echo States medarbetare, styrelse och kunder för att med hjälp av data och AI fortsätta leverera nya värden och att ta nästa steg i företagets utveckling”, säger Fredrik Khan.

Josef Falk var med och grundade Echo State våren 2018 och har som VD sedan dess etablerat och vuxit bolaget till ett 20-tal medarbetare. Med en välfungerande struktur på plats väljer nu Josef att återigen fokusera på bolagets framtid och de övergripande strategiska frågor som följer.

”– Vi är nu i en jättespännande tid i brytningen mellan en pandemi och fortsättningen på en makrotrend där företags förmåga att hantera data bara kommer att bli viktigare. Det är högsta prioritet att vi som bolag tillvaratar de möjligheter som nu ges”, säger Josef Falk.

Erik Dahl, styrelseordförande i Echo State, ser ett stort värde i att göra en proaktiv förändring nu när bolaget blivit en etablerad partner till flera av Sveriges största företag.

”-Vi har snabbt kommit till en punkt där vår leveranskapacitet behöver öka för att vi ska kunna ta oss an projekt av större omfattning. Jag är helt säker på att Fredrik kommer hantera denna tillväxt på ett utmärkt vis givet hans starka bakgrund. ”

Echo State är ett ledande konsultföretag inom AI, Machine Learning och Data Engineering. Bolaget grundades 2018 och har sedan dess växt till över 20 anställda. Echo State utsågs i november 2020 till att vara en del av Sveriges och Europas AI-landskap av AI Sweden, RISE och Ignite Sweden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Dahl, styrelseordförande, Echo State AB, telefon: +46 (0)73 151 72 36

• Finans

• Stockholm

Affärsvärde genom AI, Data och analys. Konsulter inom Data Science och Data Engineering.