Nostalgi är årets hetaste bröllopstrend 2012

Vintage, spetsar och släkttraditioner. 2012 är det ”Old fashioned romance” som gäller.  Det viktigaste är att kärleken står i centrum. Drömmen är att få fira guldbröllop tillsammans och att äktenskapet håller hela livet.

Det var bättre förr. I alla fall om man får tro årets brudpar. 2012 är året då svenska brudpar väljer att blicka bakåt i historien. Inspirationen kommer från svunna tider med ett lätt skimmer av romantik över sig. Vintage, spetsar, återbruk och släkttraditioner löper som en röd tråd i allt från brudklänning och dekor till synen på äktenskapet.

- Många längtar tillbaka till gammaldags romantik då kärleken stor i centrum och allt annat kom i andra hand. Jag tror att efterdyningar av finanskris och risk för arbetslöshet är samhällstrender som spelar in i synen på hur man vill ha sitt bröllop, säger Katharina Brunat, grundare till EcoBride, inspiration för ekobröllop.

Tusen kronor per kuvert brukar vara en riktlinje när man frågar bröllopsbranschen vad ett bröllop kostar. Att ta hjälp av släkt och vänner för att komma ner i pris blir allt vanligare. Precis som förr i tiden, där mormor bakade tårtan och kusinerna ordnade bordsdekorationer. Även bröllopskoordinators roll håller på att förändras, från att arrangera stora kändisbröllop till att mer agera bollplank åt alla sorters brudpar oavsett storlek på bröllopet.

- Dagens brudpar vill ha en kick-start och hjälp i början av planeringen så att de sen kan göra så mycket som möjligt på egen hand eller med hjälp av släktingar. Festen behöver inte vara överdådig, det viktigaste är att kärleken får lysa igenom. Min roll är ofta att komma på kreativa tips för hur man kan få budgeten att gå ihop, säger bröllopskoordinator Janna Saletti.

I bifogad PDF-version kan du läsa om tre av årets bröllopstrender som sparar både pengar och miljö.

Kontaktuppgifter:

Katharina Brunat, Grundare EcoBride