Buller påverkar vårdkvaliteten: studier & fakta från äldrevården

Buller påverkar vårdkvaliteten: studier & fakta från äldrevården

Åldersrelaterad hörselnedsättning, presbyacusis, är mest känt för att man inte längre hör de höga diskanttonerna så väl och att det börjar bli svårt att klart höra vad andra människor säger. Man uppfattar inte konsonanterna utan upplever att den som talar sluddrar eller mumlar.

Tänk om vi kunde skapa miljöer inom vården där vi verkligen tog hänsyn till detta? Vilken skillnad det hade kunnat bli för våra äldre inte minst! Genomtänkta akustiskt preparerade rum skulle även påverka de som har svårt att orientera sig, de som har smärtor, de som blir aggressiva! Ja jag tror inte det finns många personer som inte hade haft nytta av det?

Sannolikheten att presbyacusis orsakar besvär med talad kommunikation ligger på ca 37% för personer mellan 61-70 år och ca 60% för de mellan 71-80 år. Nästan två tredjedelar i åldersgruppen!

Att förbättra ljudmiljön till det bättre är inte nödvändigtvis svårt eller speciellt kostsamt. En fallstudie visar på en återbetalningstid på ca 3 år när man investerar i ljudabsorberande undertak och väggabsorbenter.

Kontakta gärna mig så skickar jag vår digitala broschyr som kortfattat går igenom en mängd relevanta studier i ämnet.

//Maria Quinn

Konceptutvecklare Vårdlokaler