Buller påverkar vårdkvaliteten: studier & fakta kring patienter och personal

70% av kritiska medicinska misstag på akutvårdsavdelningar kan kopplas till missförstånd i kommunikationen. Ja inte för att sjukvårdpersonal inte kan kommunicera utan ofta pga att man blir avbruten ofta, man behöver multitaska och ljudnivån är så hög att man behöver tala väldigt högt för att ens höras över bakgrundssorlet.

Många faktorer spelar så klart in för att skapa en god arbetsmiljö på sjukhus. Ventilation, luftkvalitet och ljussättning med mera. Men låt oss fokusera ett ögonblick på en faktor vi ofta gärna glömmer bort - nämligen ljudmiljön. Många studier visar att höga ljudnivåer är ett vanligt problem på sjukhus och det är ju inte så konstigt om vi tar en titt på hur rummen är uppbyggda! Hårda, kala, reflekterande ytor på golv, vägg och tak. Maskiner som låter och larmar. Många människor på begränsad yta.

En bra arbetsmiljö ljudmässigt är alltså ingen självklarhet för de som arbetar inom vården. Trots att det egentligen borde vara det, speciellt med tanke på att det oftast inte är speciellt svårt att åstadkomma. Ladda gärna ned vår broschyr som kortfattat går igenom en mängd relevanta studier i ämnet så har du ett bra faktamässigt underlag om du vill lyfta frågan på just din arbetsplats.

Att sedan förbättra ljudmiljön till det bättre är inte nödvändigtvis svårt eller speciellt kostsamt. En fallstudie visar på en återbetalningstid på ca 3 år när man investerar i ljudabsorberande undertak och väggabsorbenter.

Vill du veta mer, kontakta mig på maria.quinn@ecophon.se eller via Twitter@ljudakuten