Forskare om ljudmiljön i skolan: Bra ljudmiljö räddar rösten och förbättrar minnet

• 13 procent av Sveriges lärare lider av röstproblem, en av orsakerna är dålig akustik i klassrummen.
  • Dålig akustik i skolan försämrar även elevernas minne med upp till 20 procent.
  • Det finns en rad lösningar på dessa arbetsmiljöproblem. Det framkom vid ett seminarium om ljudmiljön i skolan.

– Min forskning visar att 13 procent av alla lärare i Sverige lider av röstproblem orsakade av bland annat arbetsmiljön. Många av dem kan helt enkelt inte längre arbeta som lärare på grund av detta, säger Med. dr. Viveka Lyberg Åhlander, logoped och forskare vid Lunds universitet. Hon var en av talarna vid seminariet Sound Education i Stockholm den 30 oktober. Seminariet, som arrangerades av akustikföretaget Ecophon, handlade om hur vi skapar skolmiljöer i Sverige som underlättar lärande.

Akustiksanera klassrummen
En av orsakerna till lärarnas röstproblem är dålig akustik i klassrummen. Utan att tänka på det, försöker läraren hela tiden att överösta ett växande bakgrundsbuller för att kunna höra sin egen röst. Då pressas rösten onödigt mycket. En annan orsak är att lärarutbildningarna inte tränar blivande lärare att använda rösten rätt. Dessutom får kvinnor mer än män problem med rösten, då de anstränger rösten mer.
Som lösning på röstproblemen förespråkar Lyberg Åhlander att man akustiksanerar klassrummen i svenska skolor. Hon ger även lärare följande råd för att spara på rösten:

• · Använd mikrofoner
  • · Drick mer vatten
  • · Vila rösten oftare
  • · Lär dig hantera stress
  • · Lär dig röstteknik

Dålig ljudmiljö ger 20 procent sämre resultat
– Störande ljud gör att vi slösar bort våra mentala resurser på att anstränga oss för att uppfatta och lyssna på den som talar snarare än att förstå och ta till oss budskapet, säger Robert Ljung, doktor i teknisk psykologi vid Gävle högskola. Hans forskning bland skolever, visar att man minns cirka 20 procent mindre i miljöer där ljudmiljön stör inlärningen. Ett stort problem är att bakgrundsbullret maskerar konsonanterna i talet, vilket gör det svårt att förstå vad som sägs.

Tips på akustiska lösningar
– När vi frågar människor som jobbar i skolan, så vill de ha bra taluppfattbarhet och bra talarkomfort, säger Jonas Christensson, konceptutvecklare på Ecophon. Det ska med andra ord vara lätt att nå ut med rösten och lätt för eleverna att höra vad läraren säger. Här är några av Jonas Christenssons tips för att uppnå bra taluppfattbarhet och bra talarkomfort i klassrummen:

• Installera akustiktak och väggabsorbenter som fångar upp ljudvågor som annars studsar runt i rummet.
  • Undvik hårda parallella väggar.
  • Sätt upp hyllor på väggarna med pärmar i. Det diffuserar, det vill säga splittrar ljudvågorna.
  • Vinkla whiteboarden, så att nederdelen pekar utåt. På så sätt leds ljudet uppåt i det absorberande taket och försvinner istället för att studsa tillbaka.
  • Placera en ”konsonantreflektor” i taket ovanför där läraren brukar stå och tala. Reflektorn gör att läraren hör sin egen röst bättre. Därmed minskar risken för att rösten överansträngs.
  • Inred klassrum med bord och stolar som har mjuka ytor för att dämpa buller.
  • Köp AV-utrustning, t ex projektorer, med låg ljudeffekt.
  • Sist men inte minst: utbilda elever och lärare i hur ljud påverkar människor

Om SoundEducation
SoundEducation är en europeisk seminarieturné, arrangerad av Ecophon, med syfte att skapa medvetenhet och kunskap i frågor kring akustik i skolan. Ett seminarium hölls under våren i London och i nu senast i Stockholm, därefter följer seminarier i München och Köpenhamn.

Inom kort kommer Ecophon att lägga ut filmer från föreläsningarna vid seminariet SoundEducation i Stockholm på denna Youtube-kanal: SoundEducation på Youtube

Presskontakt:
Jonas Christensson, konceptutvecklare Ecophon Sverige
Tel: 042-17 98 39 , E-post: jonas.christensson@ecophon.se
För bilder och övrigt material, kontakta: Frida Bergmark, frida.bergmark@ecophon.se

Robert Ljung
, tel: 026-64 81 62, e-post: robert.ljung@hig.se
Viveka Lyberg Åhlander, tel: 046-17 78 21, e-post: viveka.lyberg_Ahlander@med.lu.se

Bilagor:
Om SoundEducation: länkar och aktuell forskning

Forskningsstudier kring ljudmiljöer i skola:

Luleå: Rumsakustik och kognitiv ansträngning vid lyssnande (Robert Ljung)
En studie som tar upp hur dåliga ljudmiljöer ökar den kognitiva ansträngningen för lyssnaren och därmed försämrar förståelsen av talluppfattningen samt minnet av vad som hörts.
Mer information om studien om rumsakustik och kognitiv ansträngning vid lyssnande

Essex-studien: Sweyne Park: Klassrumsakustik (2007-2012)
En studie med syfte att testa effekterna av olika sorters akustik i klassrumsmiljöer i England.
Simon Smith, rektor vid Sweyne Park, berättar om hur en förbättrad akustik i klassrum påverkade arbetsmiljön för både elever och lärare

TV-dokumentär i BBC om Sweyne Park från 2011

Bremen-studien: Ergonomisk akustik i skolor (2001-2006)
En studie med syfte att utreda effekterna (inklusive psykologiska effekter) av dålig ljudakustik i klassrum på elever och lärare. Studien kopplar tydligt samman ergonomiska dimensioner till akustikutformningen i klassrum. Studien visade på en tydlig koppling mellan akustik och stressnivåer, aktivitet och trötthet hos lärare som undervisar.
Mer information om studien om ergonomisk akustik

Ecophon är världsledande leverantör av akustiklösningar såsom ljudabsorberande undertak och väggabsorbenter. Bolagets affärsidé är att skapa en god ljudmiljö för människor och därmed bidra till en god arbetsmiljö och välbefinnande. Ecophon ingår i Saint Gobain-koncernen som är en världsledare inom funktionella byggmaterial. Ecophons huvudkontor ligger i Hyllinge utanför Helsingborg.