Ecophon förvärvar Träullit, en svensk tillverkare av träull

Ecophon förvärvar Träullit, en svensk tillverkare av träull

Ecophon har ingått ett exklusivt avtal om att förvärva samtliga aktier i Träullit, vilket ytterligare kompletterar Ecophons portfölj av akustiska tak- och vägglösningar.

Träullit grundades 1946 i Ydre, Östergötland, och är den enda träullstillverkaren i Sverige. Företaget använder lokalt odlat timmer (inom en radie på 50 km från fabriken) som råmaterial och har en stark försäljningsposition på de skandinaviska marknaderna.

Träull har många fördelar som akustisk undertakslösning. Sammansättningen av Träullits lösningar, där svensk gran används, kombinerar goda akustiska egenskaper med en varm trädesign.

Förvärvet kompletterar Ecophons omfattande utbud av lösningar som främjar hållbar akustisk komfort samtidigt som de uppfyller olika marknaders designkrav. Ecophon kommer att använda sin FoU-kompetens för att vidareutveckla träullserbjudandets akustiska och miljömässiga prestanda.

– Träullit har ett svenskt arv att vara stolt över. Vi är glada över att starta en ny resa tillsammans för att utveckla erbjudandet. Integrationen med Ecophon kommer att bredda Träullits nuvarande försäljningsfokus från Skandinavien till fler europeiska marknader. Det kommer driva tillväxt tack vare Ecophons kompletta portfölj av lösningar och erfarenhet inom forskning och utveckling, säger Pierre-Emmanuel Thiard, vd för Ecophon.

– Vi är hedrade över att ha blivit approcherade av Saint-Gobain och Ecophon. Vår familj har drivit Träullit i nästan 78 år och vi ser denna utveckling som en omstart. En integration i en stor och erfaren företagsfamilj. Inom Ecophon kommer vi att ha både kunskapen och kapaciteten att fullt ut utveckla träullsmaterialet till framtidens standarder, säger Erik Rääf, vd för Träullit.

Det nya erbjudandet i träull kommer att lanseras successivt under 2024.

För mer information:

Laura Seitovirta – marknadsdirektör, Saint-Gobain Ecophon AB
E-post: laura.seitovirta@ecophon.se

Erik Rääf – vd, Träullit
E-post: erik@traullit.se

Om Ecophon
Ecophon är en ledande global leverantör av akustiksystem. Ecophon utvecklar, tillverkar och marknadsför akustikprodukter och system som bidrar till en bra arbetsmiljö och till människors välbefinnande och prestationsförmåga. Ecophon ingår i Saint-Gobain koncernen och har verksamhet i 20 länder, representanter i ytterligare 30 länder världen över och cirka 1100 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Hyllinge utanför Helsingborg. Ecophons återvinningstjänst ”SoundCircularity” utsågs till Årets cirkulära initiativ 2022.