Kontor och reception med bakgrundsbelysta tak utfört av NAKSHATRA

Ecophon Group förvärvar CLIPSO

Ecophon Group förvärvar CLIPSO, en leverantör av akustiska textillösningar. CLIPSO designar, tillverkar och säljer sträckta stickade textillösningar för tak- och väggtillämpningar. Dessa lösningar har goda akustiska egenskaper, är lätta att installera och erbjuder ett stort urval av färger, mönster och tryckmöjligheter. Hållbarheten är bäst i klassen. De rekommenderas också av arkitekter och inredningsarkitekter från hela världen på grund av sin överlägsna robusthet, vilket har gjort dem till ett naturligt val i ett stort antal landmärkesarkitektoniska projekt.

CLIPSO har sitt huvudkontor i närheten av Mulhouse i Frankrike. Företaget har två produktionsanläggningar i Frankrike och en i New Jersey, USA. Med ett brett produktsortiment och ett världsomspännande nätverk av 1 500 oberoende certifierade installatörer säljer företaget främst i Europa (55 %) och USA (25 %).

Förvärvet av CLIPSO stärker Ecophons expertis på marknaden för akustiklösningar för byggnader.

"CLIPSO:s utbud av textila akustiklösningar är ett naturligt komplement till vårt. Företagets globala räckvidd, tydliga engagemang för hållbarhet och dess skarpa fokus på hälsosamma inomhusmiljöer är bara några av de synergier som vi ser fram emot att utforska", säger Francois Michel, vd för Saint-Gobain Global Architectural Specialities och koncernchef för Ecophon Group.

"Genom att gå samman med Ecophon kan vi utnyttja våra båda styrkor. Med sin obestridda ledande expertis som leverantör av akustiklösningar för inomhusbruk arbetar Ecophon redan med de mest erkända partnerna på området, över hela världen. Jag ser fram emot att presentera CLIPSO-lösningar för dem med samma nivå av expertis, service och engagemang för vårt gemensamma Saint-Gobain-mål: "Att göra världen till ett bättre hem", säger Catherine Geis, vd för CLIPSO.

Läs mer om Ecophon och hela dess utbud av akustiksystem på Ecophon.se.

Kontakt (Ecophon Group):

Francois Michel, vd Saint-Gobain Global Architectural Specialties och koncernchef Ecophon Group
E-post: francois.michel@saint-gobain.com

Stefan Dahl Malmborg, Marketing Manager, Brand and Communication
E-post: Stefan.malmborg@ecophon.se

Kontakt (CLIPSO):

Catherine Geis, vd Clipso
E-post: catherine@clipso.com

Ecophon Group är en ledande global leverantör av akustiksystem. Ecophon utvecklar, tillverkar och marknadsför akustikprodukter och system som bidrar till en bra arbetsmiljö och till människors välbefinnande och prestationsförmåga. Ecophon har verksamhet i 20 länder, representanter i ytterligare 30 länder världen över och cirka 1100 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Hyllinge utanför Helsingborg. Ecophon ingår i Saint-Gobain koncernen.