Ecophon lanserar ny design- och akustiklösning i tyg

Ecophon lanserar ny design- och akustiklösning i tyg

Akustikföretaget Ecophon introducerar Clipso, ett tekniskt premiumtyg som erbjuder arkitekter och designers en kombination av designfrihet och akustisk prestanda för väggar och tak. Det sträckta tyget har en slät yta och finns i 15 färger, valfritt tryck och en bredd upp till 4,90 meter.

– Clipso kan anpassas till alla typer av utrymmen, från offentliga miljöer till bostäder. Vi är stolta över att utöka vår produktportfölj och nu erbjuda större möjligheter att skapa god akustik utan begränsningar, säger Marie Clint, marknadschef på Ecophon.

Produktfamiljen Clipso har ett mångsidigt koncept för sömlös täckning av väggar och tak. Med ett brett utbud av ramar för frihängande öar och väggpaneler i tyg kan produkten enkelt skräddarsys för ett utrymme.

Utmärkande för nya produkten Ecophon Clipso So Acoustic är:

• Hög akustisk prestanda
    Upp till absorptionsklass A.
  • Stor estetisk frihet
    Sträckt tyg med sömlöst utseende, 15 kulörer, specialtryck och fyra bredder.
  • Teknisk innovation
    Behandlat premiumtyg med ett tåligt ytskikt.

– Med Clipso är det möjligt att skapa diskreta installationer eller spektakulära uttryck med valfri kulör eller tryck på hela väggar och tak. Premiumtyget ger en elegant slät yta som är hållbar och tålig, säger Marie Clint, marknadschef på Ecophon.

Monteringen av Clipso är enkel. Det slitstarka tyget sträcks utan värme, vilket gör den fri från damm, lukt och energiförbrukning. Ecophon skräddarsyr väggabsorbenter och frihängande enheter med olika kantdesign enligt önskemål och levererar dem klara för upphängning.

Lanseringen är ett resultat av Ecophons förvärv av det franska företaget Clipso år 2022. Läs mer om produktfamiljen Clipso på ecophon.se.

För bilder och tekniska egenskaper, se: https://www.ecophon.com/sv/produkter/stretch-fabrics/clipso

Ecophon utvecklar, tillverkar och marknadsför akustikprodukter och system som bidrar till en bra arbetsmiljö och till människors välbefinnande och prestationsförmåga. Ecophon ingår i Saint-Gobain koncernen och har verksamhet i 20 länder, representanter i ytterligare 30 länder världen över och cirka 1100 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Hyllinge utanför Helsingborg. Ecophons återvinningstjänst ”SoundCircularity” utsågs till Årets cirkulära initiativ 2022.