Samtalsvänligare ljudmiljö ger klirr i krogkassan

Samtalsvänligare ljudmiljö ger klirr i krogkassan

En klar majoritet av svenskarna föredrar en samtalsvänlig ljudmiljö på restauranger och kaféer. Men verkligheten är annat än samtalsvänlig. Därför vill Ecophon, Sveriges största leverantör av ljudabsorberande undertak och väggabsorbenter, informera restaurangägare om hur de kan skapa behagligare ljudmiljö - som får gästerna att komma tillbaka.

Ecophon kommer bland annat att dela ut en folder som uppmärksammar restaurang- och kaféägare på att de kan förbättra sin ljudmiljö så att den blir mer samtalsvänlig.
− Vi vill kunna ge tips och råd om hur de kan skapa behagligare ljudmiljöer runt varje bord som gör att gästerna trivs, och personalens arbetsmiljö förbättras, säger Daniel Öhman, retail-ansvarig på Ecophon.
Att ljudet är eftersatt visar inte minst de undersökningar som HRF, Hörselskadades Riksförbund gjort:

·  Drygt nio av tio svenskar anser att ljudmiljön är lika viktig som maten och servicen på en restaurang*.

·  Ljudmiljön påverkar upplevelsen av mat och dryck. Bakgrundsbuller försämrar vår upplevelse av
smaker i mat, såsom sötma och sälta, enligt en vetenskaplig studie**.

·  Mer än hälften av svenskarna anser att ljudmiljön på restauranger och kaféer är så stimmig och högljudd att de ibland eller ofta har svårt att höra och samtala.*

·   64 procent uppger att de alltid eller ofta skulle välja en restaurang, kafé eller krog, som de vet har en samtalsvänlig ljudmiljö*.

Ju mer ryggstöd desto bättre
− Verkar gästerna spända och sitter framåtlutade för att höra den andre, så ger det en fingervisning om att ljudmiljön inte är behaglig. Som gäst vill man ha en helhetsupplevelse av restaurangbesöket som tillfredsställer alla sinnen. Ju mer du använder ryggstödet, desto högre samtalsvänlighet har du, säger Daniel Öhman.

Missar köpstarka pensionärer
En annan målgrupp som väljer restaurang efter ljudmiljön är pensionärer.
− Dagens pensionärer är aktiva och vill kunna gå ut och en ha god restaurangupplevelse, där ett njutningsbart samtal ingår, säger Daniel Öhman. Men även andra målgrupper kan lockas till krogen med en bättre ljudmiljö. Sverige har över en miljon människor med någon form av funktionsnedsättning. En aktuell undersökning*** visar att över hälften av dessa undviker lokaler med för hög ljudnivå. Nästan lika många uppger att de skulle vilja besöka restauranger, caféer och barer oftare än vad de gör idag.
− Det finns flera exempel på restauranger och kaféer som ökat sina intäkter när de investerat i en bättre ljudmiljö, säger Daniel Öhman.
För mer information:
Daniel Öhman, regionchef, Ecophon, daniel.ohman@ecophon.se, 070-318 04 40
www.ecophon.se/rst_se

Bilaga:

* Kakofonien: http://www.befriasamtalet.se/rapport

** Holländsk-brittisk studie: Woods A.T., et al ”Effects of background noise on food perception” Food quality and
  Preference
(2010). Doi:10.1016/j.foodqual.2010.07.003